Oostendse Tulpingroup na stilstand verkeer uit UK: “Met covid heeft dit niets te maken”

De broers Marc en Alain (rechts) Tulpin van de Tulpingroup: “Gelukkig hebben wij alles wat we hadden naar Engeland kunnen uitvoeren.”©Peter MAENHOUDT
De broers Marc en Alain (rechts) Tulpin van de Tulpingroup: “Gelukkig hebben wij alles wat we hadden naar Engeland kunnen uitvoeren.”©Peter MAENHOUDT
Hannes Hosten

De blokkering van het verkeer uit Groot-Brittannië zorgde ook bij het Oostendse Tulpingroup, groothandelaar in fruit en groenten, voor heel wat miserie. “Dit kon op geen slechter moment komen. En het is puur politiek: Europa wil Boris Johnson het mes op de keel zetten om de Brexit-deal te tekenen”, zegt zaakvoerder Alain Tulpin.

De Tulpingroup voert onder meer aardbeien, perziken, chili’s, erwten, bonen.. vanuit Egypte in op de Oostendse luchthaven. Vanuit Oostende worden die dan weer uitgevoerd naar voornamelijk Groot-Brittannië. De groep beschikt daarvoor over een vloot van 21 koeltrailers.

Zondag werd alle verkeer uit het Verenigd Koninkrijk naar Europa inderhaast stilgelegd vanwege een veel besmettelijker variant van het coronavirus die daar was opgedoken. Sinds vandaag (woensdag) mogen reizigers en vrachtwagenchauffeurs wel terugkeren, tenminste als ze niet positief testen op een sneltest.

“Stok om Boris te slaan”

“21 december, dat is de topdag voor de in- en uitvoer”, zucht Alain Tulpin. “Het kon op geen slechtere dag gebeuren. Het is de laatste grote push voor de feestdagen. Het is begonnen met die Britse minister van Volksgezondheid, die zei dat de situatie ‘out of control’ was. Hij had beter zijn mond gehouden tot na Kerstmis. Maar met covid heeft dit niets te maken. Europa doet dit enkel omdat ze Brits premier Boris Johnson een Brexit-deal willen laten tekenen. Macron heeft een stok gevonden om Boris te slaan.”

“Als je de situatie op de Eurostar bekijkt of in de luchthaven Londen Heathrow… Als sardines op elkaar! Maar onze chauffeurs zitten alleen in hun cabine, in de depots dragen ze een mondmasker en een beschermend masker, er staan overal schermen… Als ze lossen, rijden ze tegen de laadkaai aan en blijven in hun cabine zitten. Fysiek contact is er niet. Nee, het gaat niet om corona, maar des te meer om de zenuwachtigheid over de visserijrechten.”

Premie voor kerst

“Een kleine 2.000 vrachtwagens staan nu te wachten op de vroegere luchthaven Manston, nabij Dover. De omstandigheden zijn erbarmelijk: geen toiletten, sommigen hebben geen eten mee en kregen pas na 24 uur een multigranenreep. Vanochtend zijn ze er wel begonnen met sneltesten”, weet Alain Tulpin. “99 procent van de truckers zullen er in de loop van de dag wel mogen vertrekken. Gelukkig hebben wij geen chauffeurs op Manston staan. Enkele van onze mensen zijn nog aan het uitvoeren en staan niet stil. Ze zitten niet echt in de problemen, maar zullen zich natuurlijk moeten laten testen voor ze mogen terugkeren.”

“Maandag en dinsdag zijn er nog van onze vrachtwagens vertrokken. Zij weten dat ze mogelijk niet thuis zullen zijn met Kerstmis. Maar kerst ging toch al in mineur worden gevierd. Eén chauffeur heeft zijn vrouw gewoon meegenomen. En wij zijn met alle chauffeurs overeengekomen dat ze een compensatie krijgen als ze niet thuis zijn met Kerstmis. Wij kunnen ook onze klanten niet in de steek laten. Als zaakvoerder moet je dan even de emoties aan de kant zetten en een premie voorzien die onze mensen doet voelen dat ze niet aan hun lot worden overgelaten”, vindt Alain Tulpin.

“Britten met niets klaar”

“Nu vertrekt er van bij ons niets meer tot na Kerstmis. We hebben wel alles kunnen uitvoeren wat we hadden. Gelukkig maar, stel je voor dat je nu vastzit met verse vis… We hebben nog enkele chauffeurs uitgestuurd en ook enkele opleggers onbegeleid op de ferryboot gezet. Ze worden dan afgehaald in Engeland. Gelukkig hebben we een goede samenwerking met enkele Engelse importeurs. Maar het worden nog moeilijke tijden. We weten nog niet wat het zal worden met de Brexit volgende week. De Britten willen van geen wijken weten, maar zijn met niets klaar. Ze willen gezondheidscontroles voor verse voeding die het land binnen komt, maar niemand die weet hoe dat zal gebeuren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier