In de maand juli waren er 61.520 passagiers op de Oostendse luchthaven. In 2018 waren dat er 59.827. Er was slechts een beperkte toename van capaciteit van TUI fly. Met het wegvallen van twee succesvolle bestemmingen, Nice en Barcelona, kan je stellen dat de vrijgekomen 'capaciteit' werd gehanteerd om het aantal stoelen verder te doen stijgen, waaronder Malaga (+41%), Palma de Mallorca (+33%) en Antalya (+30%).
...

In de maand juli waren er 61.520 passagiers op de Oostendse luchthaven. In 2018 waren dat er 59.827. Er was slechts een beperkte toename van capaciteit van TUI fly. Met het wegvallen van twee succesvolle bestemmingen, Nice en Barcelona, kan je stellen dat de vrijgekomen 'capaciteit' werd gehanteerd om het aantal stoelen verder te doen stijgen, waaronder Malaga (+41%), Palma de Mallorca (+33%) en Antalya (+30%). "Niet onbelangrijk om te vermelden is dat de nieuwe Russische luchtvaartmaatschappij Pobeda, dochtermaatschappij van Aeroflot, worstelt met zware capaciteitsproblemen in heel Europa door het wegvallen van de Boeing 737MAX", vertelt woordvoerder Vanessa Flamez. "De succesvolle route Oostende-Moskou, die op 7 maart werd gelanceerd, werd om die reden dan ook opgeschort tijdens de zomermaanden."Het globaal aantal bewegingen daalde lichtjes in juli (-11,90 procent). Dit is te verklaren door een kleiner aandeel van lijn- en trainingsvluchten. Het aantal zakenvluchten steeg afgelopen maand met 25 procent. Dit cijfer ligt volledig in de lijn van de verwachtingen sinds de opening van de nieuwe business terminal. "Ondanks de drukkere maand juli waren er op de luchthaven van Oostende niets dan tevreden passagiers", vervolgt Vanessa Flamez. "Een vlotte check-in, beperkte wachttijden aan security- en paspoortcontrole, snelle afhandeling van de bagages bij zowel vertrek als aankomst.... Het droeg allemaal bij tot een hoge klantentevredenheid. De on-time performance, dat is de stiptheid of punctualiteit waarop de vliegtuigen vertrekken, haalde in juli een score van 96,6 procent. Dit is een sterk cijfer voor Europese luchthavens." Op het vlak van vrachtverkeer kende de Oostendse luchthaven een fikse daling in vergelijking met juli vorig jaar, maar de luchthaven verwacht beterschap. Cargo daalde met iets meer dan 25 procent. "Dit heeft te maken met de sterk verminderde import vanuit Egypte van fruit en gewassen van de bestaande cargomaatschappijen", luidt het. "Met de komst van de nieuwe cargo-afhandelaar, het Italiaanse BCUBE, verwachten we een kentering in het laatste kwartaal van dit jaar."(HH)