Oostendse kapster ‘betrapt’ op werken: “Ik deed het haar van mijn man”

Myassar maakt geregeld filmpjes om op haar sociale media te plaatsen. Hier zet ze zo'n opname voor ons even in scene met haar mama, waarmee ze de zaak uitbaat.©Jeffrey Roos JR
Myassar maakt geregeld filmpjes om op haar sociale media te plaatsen. Hier zet ze zo'n opname voor ons even in scene met haar mama, waarmee ze de zaak uitbaat.©Jeffrey Roos JR
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Myassar Bachofner, uitbaatster van kapsalon Nikae in Oostende, was verbijsterd toen ze merkte dat een foto van haar, terwijl ze aan het werk was in haar kapsalon, rond ging. “Ik was het haar van mijn man onder handen aan het nemen voor een gratis online kleurcursus”, lacht ze.

Dinsdag postte Myassar een opvallend bericht op haar Facebook. “Iemand uit de buurt had een foto genomen en was die beginnen rond sturen”, zucht Myassar. “De foto toonde mij en een ‘klant’ in het kapsalon. Alleen was die klant mijn eigen man. Volgens mijn weten behoort mijn man nog steeds tot mijn eigen bubbel.”

Opnames voor cursus

“Daarbij was ik bezig met de opnames voor een gratis online kleurcursus die ik nadien op mijn Instagram postte. Mensen uit de buurt hadden dat opgemerkt en dachten dat er een klant in de zaak zat. Die vonden het nodig om daarvan foto’s te nemen en die te laten circuleren”.

De veelbesproken foto in kwestie.© gf
De veelbesproken foto in kwestie.© gf

“Ik behoor niet tot de tachtig procent van de kappers die achter gesloten deuren werkt. Ik behoor wel tot de kappers die het beste proberen te maken van deze (halve) lockdown. Ons kapsalon heeft metershoge ramen. Moest ik echt mijn klanten onder handen willen nemen, dan zou ik dat toch niet zomaar in het zicht doen? Ik hou me aan de maatregelen zoals die werden opgelegd door de overheid”, duidt de kapster.

Nauwe band

Kappers hebben een écht contactberoep. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Kappers hebben vaak een nauwe band met hun klanten en toen dat wegviel werd het niet alleen voor de kappers heel vervelend, maar waren ook de klanten hun momentje van rust kwijt tijdens hun kappersbezoek.

“Via onze kanalen op sociale media houden we dagelijks contact met onze klanten”, vertelt Myassar. “We krijgen heel wat leuke reacties en dat doet ons echt deugd. Het is allerminst gemakkelijk geweest dit jaar voor ons en uitgebreid voor alle kappers. Maar ook andere sectoren zoals de horeca en de evenementensector krijgen het hard te verduren.”

Myassar probeert het hoofd boven water te houden door kleurkits en professionele producten aan te bieden via de webshop. “We geven onze klanten ook tips en advies en net dat was wat we aan het doen waren toen die foto werd genomen”, zucht de kapster.

Pijnlijk

“Wij proberen de crisis net positief aan te pakken en houden ons strikt aan de regels. Net omdat wij zo snel mogelijk terug open willen. Zoiets meemaken is pijnlijk, maar we gaan door met leuke filmpjes maken. In deze donkere periode is dat voor ons en voor onze klanten een lichtpuntje.

Myassar kreeg heel wat reactie op haar post. “Ook van andere kappers, die net als wij al meermaals geconfronteerd werden met zelfs politiebezoeken omdat mensen in de buurt dat hadden doorgegeven. We zien de toekomst positief tegemoet en roepen op om elkaar te steunen in plaats van een heksenjacht te openen op elkaar. Elkaar mentaal steunen, dat is onze burgerplicht, toch?.”

Dagelijks kliktelefoons

“Wij krijgen regelmatig telefoons van mensen die ons allerlei zaken melden”, reageert korpschef Philip Caestecker. “’Klikken’ heeft zo wat een pejoratieve bijklank, maar het is inderdaad zo dat we dagelijks telefoons krijgen. Woensdag kregen we bijvoorbeeld nog de tip van het huwelijksfeest met dertig aanwezigen dat we moesten stilleggen.”

“In het begin van de crisis, in maart en april, waren er meer kliktelefoons, nu is dat wat verminderd. Uiteraard gaan we niet op elke melding reageren, we maken zelf wel een afweging over de ernst en de opportuniteit om streng op te treden. Als er iemand belt omdat er bij de buren een ‘oma’ teveel aan de tafel zit, maken we daar uiteraard geen prioriteit van. Een feest met dertig mensen is dat uiteraard wel en daar gaan we streng handhaven.”

(JRO)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.