“Oostendse Haven moet structureel winstgevend zijn”

Haven Oostende investeerde in infrastructuur en patrimonium. © belga
Redactie KW

Haven Oostende breidde zijn werking uit tot vijf pijlers, niet meer alleen offshore, investeerde veel in infrastructuur en zorgde voor enkele jaarlijks terugkerende inkomsten. Deze klemtonen legde de haven in 2019 en blijken ook uit het jaarverslag.

“Bij de start van de legislatuur was er wel wat werk aan de winkel. We hebben onze doelstellingen opgevat als tien werven“, vertelt schepen en Havenvoorzitter Charlotte Verkeyn (N-VA). “We willen voortaan niet enkel uitblinken in offshore, maar in vijf pijlers: blauwe economie, bulk en projectcargo, circulaire industrie, cruises en ferry en uiteraard ook nog altijd offshore. Dat laatste blijft belangrijk, maar we zien het breder.”

We investeerden heel wat in infrastructuur en patrimonium, ook belangrijk als uithangbord van de haven. Zo breidden we ons cameranetwerk en hekwerk uit. Een tweede werf is dat de haven nood heeft aan structurele winstgevendheid. Vroeger haalden we heel veel inkomsten uit ferryverkeer, maar die vielen weg door het faillissement van TransEuropa Ferries. De boekjaren 2015 tot en met 2018 waren, op een eenmalige meevaller in 2017, allemaal verlieslatend.”

Vaste inkomsten

“We willen jaar na jaar terugkerende inkomsten”, legt Charlotte Verkeyn uit hoe ze dat wil oplossen. “Daarom werden we volledig eigenaar van REBO (Renewable Energy Base Oostende, red.), waarvan we vroeger maar voor 15 procent eigenaar waren. We kochten de aandelen van DEME Group, Participatiemaatschappij Vlaanderen en bouwgroep Artes-Group over. Dat maakt dat we de REBO-terminal nu ook voor andere doeleinden kunnen gebruiken dan de bouw van offshorewindmolenparken en dus ook inkomsten kunnen genereren als er geen offshoreparken gebouwd worden.”

“Daarnaast zijn we erin geslaagd om concessie-inkomsten te halen uit de 45 hectare grond die we nog vrij hebben in het havengebied. We wachten niet meer tot de telefoon rinkelt, maar gaan proactief te werk. Zo konden we al een drietal bedrijven naar de haven halen: Renasci, West Recycle en ECA Robotics. De andere werven sluiten aan bij die visie. Alles leunt bij elkaar aan, er zijn geen contradicties. We konden de verliezen van de voorbije jaren wegwerken en legden de basis voor een winstgevende haven in de toekomst.”

“Door de coronacrisis merken we een trafiekvermindering met 3,9 procent. Dat komt vooral doordat er minder zand en grind wordt aangeleverd voor de bouwsector. Daar moet bijgezegd worden dat de trafiek vorig jaar met 2,1 procent was gestegen. Het toont aan dat het belangrijk is om je op verschillende vlakken te specialiseren. Zo blijft de schade door deze crisis beperkt. De offshore-activiteiten gaan onverminderd door.”

Ferrybedrijven in zwaar weer

Droomt de haven ook nog altijd van een ferryverbinding? “Het is daar nu niet het goede moment voor”, weet schepen Verkeyn. “Door de coronacrisis zitten de ferrybedrijven in zwaar weer. P&O moest al extra overheidssteun krijgen. Maar we geven de moed niet op en zoeken proactief, niet alleen naar een verbinding met Ramsgate. De investeringen in infrastructuur, zoals in de camera’s en het hekwerk, maken dat we op heel korte termijn operationeel kunnen zijn als er een ferry komt.” (HH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.