Jan Vellemans (42) is een geboren en getogen Oostendenaar. In 2017 richtte hij samen met Pieter-Jan Veys (32) uit Merelbeke Tifogroup op. Begin 2020 werd het Oostendse bedrijf, samen met twaalf andere start-ups geselecteerd voor het Birdhouse-traject van Belfius, waar een 50.000 euro financiering aan vasthing. Na onderhandelingen kwamen twee bedrijven met een mooi bedrag op de proppen. Nv Summa uit Antwerpen en nv Santerra uit Boortmeerbeek investeerden samen 700.000 euro ...

Jan Vellemans (42) is een geboren en getogen Oostendenaar. In 2017 richtte hij samen met Pieter-Jan Veys (32) uit Merelbeke Tifogroup op. Begin 2020 werd het Oostendse bedrijf, samen met twaalf andere start-ups geselecteerd voor het Birdhouse-traject van Belfius, waar een 50.000 euro financiering aan vasthing. Na onderhandelingen kwamen twee bedrijven met een mooi bedrag op de proppen. Nv Summa uit Antwerpen en nv Santerra uit Boortmeerbeek investeerden samen 700.000 euro in het bedrijf."Dat zorgt ervoor dat we onze app Tifotime internationaal kunnen ontwikkelen", vertelt Jan. "Met Tifotime kunnen voetbalsupporters de wedstrijden veel intenser beleven. Tijdens de livewedstrijden worden alle belangrijke matchevents zoals rode en gele kaarten, penalty's, doelpunten, noem maar op... automatisch ingeladen in een chat. Voetbalsupporters kunnen er meteen scores geven aan een bepaald doelpunt, maar ze kunnen ook de spelers beoordelen en hun vrienden binnen de community vertellen wat ze van de wedstrijd vinden.""Eigenlijk worden de voetballiefhebbers zelf een beetje voetbalanalist", lacht Pieter-Jan. "De app wordt een soort van tweede scherm voor fans die voetbal op tv of online bekijken. Voetbalfans hebben nogal dikwijls een eigen mening tijdens de wedstrijd. Wel, die kunnen ze met de app verkondigen. Dat zorgt ervoor dat de generatie jonge fans voetbal op een andere manier gaan beleven." Al woont Pieter-Jan nu in Merelbeke toch heeft ook hij Oostendse roots. "Roots is veel gezegd, maar ik werkte vroeger, samen met Jan, bij het Oostendse stadsbestuur. Daar leerden we elkaar ook kennen", aldus Pieter-Jan. De supporters een eigen stem geven, daar was het Jan en Pieter-Jan vooral om te doen. "We zaten al lang op een gelijkaardig idee te broeden. Zelf zijn we ook voetbalfans en van het een kwam het ander. Het concept kreeg in de loop van 2019 vorm. Tegen november 2019 hadden we een prototype klaar dat we hebben afgetoetst bij de gebruikers. Daarna volgde de programmatie om uiteindelijk tot dit resultaat te komen. Een resultaat waar we beiden erg trots op zijn. Na de Belgische launch met de start van de Jupiler Pro League hopen we ook op een oversteek naar andere landen en voetbalcompetities. Momenteel zijn er al gesprekken aan de gang", besluit Jan. Meer info op www.tofitime.com.