Oostende noemt zichzelf niet langer zomaar ‘een’ stad aan zee

Redactie KW

Na bijna twintig jaar pakt de stad Oostende pakt uit met een nieuwe huisstijl en bijpassend logo.

Opmerkelijk daarbij is dat de baseline ‘Stad aan Zee’ vervangen is door ‘De stad aan Zee’. “Er is dan ook maar één echte stad aan de Belgische kust”, zo motiveert burgemeester Johan Vande Lanotte de keuze. “De huisstijl is overkoepelend. Vanaf nu vallen alle stadsdiensten en entiteiten zoals het Sociaal Huis, Toerisme Oostende, de autonome gemeentebedrijven, enzovoort…onder dezelfde huisstijlkoepel.”

Het ontwerp en de uitwerking zijn van het grafisch en communicatiebureau Karakters uit Gent. Voor hen stonden volgende begrippen centraal: de zee, het stedelijk karakter, het eigenzinnige, de geschiedenis en de sterke evolutie tijdens het voorbije decennium. Het resultaat is een modern, visueel opvallend logo, vol dynamiek. Je ziet de zee en een ‘penseeltrek’ van James Ensor. Het wordt meteen geïmplementeerd, zodat er vanaf vandaag nieuw briefpapier en nieuwe omslagen worden gebruikt.

Volgens de stedelijke communicatiedienst brengt de nieuwe huisstijl geen extra kosten mee, want bij de aankoop van kantoormateriaal eerder dit jaar werd daarmee rekening gehouden.

(Rio)