Deze kleine bewegende animaties kunnen gebruikt worden via Instagram stories, Snapchat en verschillende messagingplatformen zoals Facebook Messenger. De GIFs werden ontwikkeld door het creatieve bureau 'Kaart Blanche'.

"Oostende was altijd al een voorloper op vlak van citymarketing op sociale media", verduidelijkt Burgemeester Bart Tommelein. "De Facebookpagina van visitoostende heeft meer dan 77.000 likes en ook op Instagram zijn er meer dan 12.000 volgers. We willen mensen die Oostende bezoeken zoveel mogelijk aanzetten om leuke beelden van de stad te delen. De GIFs dragen hiertoe bij en versterken op een speelse manier de online identiteit van onze stad."

Er zijn in totaal zeven GIFs ontwikkeld die een link leggen met verschillende Oostende-momenten. Naast het officiële logo werd er gekozen voor diverse insteken zoals gastronomie, het maritieme aspect en beachlife. Het is de bedoeling om de collectie op termijn uit te breiden met andere thematische GIFs.

De GIFs werden in opdracht van Toerisme Oostende vzw ontwikkeld door de creatieve ontwerpers van Kaart Blanche, die eerder al furore maakten met hun postkaarten. Om de GIFs zo breed mogelijk te kunnen verspreiden, worden ze aangeboden via het grootste GIF-platform 'Giphy'. Dat platform heeft een goede link met onder andere Instagram en Facebook.