De restaurants en cafés kregen donderdag te horen dat zij vrijdagavond vanaf middernacht in een volledige lockdown zouden gaan, zonder uitzondering. Dat kwam bij velen aan als een mokerslag en na dit harde verdict werd er onmiddellijk gerekend en prognoses gemaakt. En... besliste de overgrote meerderheid om niet bij de pakken te blijven zitten.
...

De restaurants en cafés kregen donderdag te horen dat zij vrijdagavond vanaf middernacht in een volledige lockdown zouden gaan, zonder uitzondering. Dat kwam bij velen aan als een mokerslag en na dit harde verdict werd er onmiddellijk gerekend en prognoses gemaakt. En... besliste de overgrote meerderheid om niet bij de pakken te blijven zitten. Zo ook Jan Deveugle van tearoom-pizzeria San Marco uit de Ooststraat. "Ik had dat nieuws verleden week donderdag totaal niet verwacht", zegt Jan. "Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel en dan nog op een zeer slechte dag. Nu, er zijn geen goede dagen om dit nieuws te melden maar wij, en waarschijnlijk veel collega's, hadden net de bestellingen gedaan en de leveringen binnengekregen voor het weekend. Voor een normaal weekend, dachten we. Niemand van ons had gedacht dat we op een dag tijd in een volledige lockdown voor de horeca zouden belanden. Maar lang zijn we niet bij de pakken blijven zitten. We hebben onmiddellijk oplossingen gezocht en ook gevonden. Vermits het tearoom-restaurant volledig gesloten is, maken we nu publiciteit voor afhaalgerechten en brengen we ook onze maaltijden aan huis. Ja, ook aan huis brengen we gerechten zonder een meerprijs aan te rekenen. We hebben daarvoor ook al onze website aangepast. Iedereen kan eigenlijk alles wat op onze kaart staat, bestellen.""Afgelopen weekend konden we niet echt klagen en we hadden gedacht dat het zou groeien, dat de mensen snel zouden weten hoe we ons organiseerden en de bestellingen zouden volgen. Maar dat valt voorlopig een beetje tegen. Vooral de middagen zijn moeilijk, 's avonds volgen altijd wel enkele bestellingen. En daar ben ik blij voor: ik zeg altijd al veel 'bedankt', maar nu zeg ik het nog veel meer als iemand een bestelling plaatst. Echt waar, we vechten voor onze stiel en voor onze zaak, maar we zullen iedere hulp goed kunnen gebruiken. Ik vind het ook goed dat de stad ons helpt met een platform waarop men aangeeft wie wat levert en organiseert in deze moeilijke tijden.""Wat als dit langer dan drie weken duurt? Daar wil ik nog niet aan denken. Drie weken zijn financieel overbrugbaar, maar als het meer zal zijn, zal zeer goed naar de boeken moeten gekeken worden. Als de elektriciteitsvoorschotten moeten betaald worden, zal het moeilijk worden, want wij zijn grootverbruikers. Ik vrees daarom ook voor de jonge starters. Ik ben al 20 jaar bezig en heb een beetje reserve, maar als je pas een jaar begonnen bent dan komt dit keihard binnen. Ik vrees dan ook dat er zaken de deuren voorgoed zullen sluiten. Daarom doe ik een superwarme oproep om niet alleen vaak bij mij te bestellen, maar ook bij mijn collega's. We hebben dit echt nodig om erdoor te geraken en zijn jullie super dankbaar. Wel duizend keer!"Sharon Demonie van Frituur De Flandrien mag nog frietjes bakken en verkopen, maar het bijhorende restaurant moet gesloten zijn. "Dat is ongelooflijk raar", vertelt Sharon. "Ik ben een zeer sociaal persoon en praat graag met mijn klanten. Nu kan dit niet meer. Want hoewel ik nog frietjes mag verkopen, kan ik niet meer dan één persoon per keer binnenlaten. En veel babbelen moet ik dan niet doen, want het moet zeer snel gaan omdat er buiten mensen staan te wachten.""Ik ben normaal een zeer positief ingesteld en optimistisch persoon, maar donderdagavond heb ik toch even het hoofd laten hangen. Ik wist niet welke richting het zou uitgaan. Ik weet het nu nog niet, maar ik ben opnieuw optimistisch. Ook al denk ik dat het langer dan drie weken zal duren. We komen er wel door en als het met een beetje minder moet, dan is dat maar zo. Ik ga mijn courage niet meer verliezen (lacht). Ik ga mijn deur opendoen, mijn frietjes bakken met mijn mama en doen alsof het een normale werkweek is. En bedankt trouwens om eens te bellen hoe het met me is. En kun je ook schrijven dat men telefonisch frietjes kan bestellen en dan niet lang moet wachten?"