Het slachthuis
...

Het sappige biefstuk of heerlijke lat ribbetjes op restaurant, daar zorgen de slachthuizen voor. Maar ook die zien momenteel zwarte sneeuw. "Wij zijn teruggevallen op 35 procent van onze normale omzet", reageert Paul Lootens, zaakvoerder van De Brugse Vleescentrale. "In West-Vlaanderen hebben we een vrij groot klantenbestand in de horeca, dus deze verplichte sluiting raakt ook ons hard. Daarnaast leveren we ook aan bedrijfs- en ziekenhuisrestaurants, maar die liggen eveneens nog stil. We beleven erg onzekere tijden en ik heb maar weinig begrip voor de communicatiewijze van de overheid. Wij moeten alles via de media vernemen, terwijl het toch logisch zou zijn dat de betrokken sectoren als eerste ingelicht zouden worden? Daar kan ik niet bij." Paul Lootens hoopt dat er zo snel mogelijk duidelijk - en goed - nieuws volgt. "Als de horecasector op 8 juni weer mag openen, moet er nú gecommuniceerd worden. Iedereen in de sector heeft minstens zeven dagen nodig om zijn zaak coronaproof te maken, de voorraden aan te vullen... Alle punten en komma's moeten duidelijk zijn, anders komt het niet goed. Dat geldt ook voor ons, want wij kunnen niet in een vingerknip onze hele productie weer op kruissnelheid brengen.""Al zie ik de situatie in 2020 niet meer normaliseren. Niet voor onze restaurants en cafés, maar ook voor wie met hen samenwerkt. Wij zetten tijdens de zomer normaal een tiental jobstudenten in, nu durf ik niemand aannemen. Zal ik werk voor hen hebben? Ik weet het niet. De helft van ons vast personeel, zo'n 20 tot 30 mensen, is momenteel tijdelijk werkloos. Dat doet me bijzonder veel pijn, maar een andere optie is er gewoon niet. Maar ik hoop dat deze crisis ook voor opportuniteiten zal zorgen. We zullen een andere horecawereld krijgen, met sterkere en gezondere zaken. Ik kijk enorm uit dat we opnieuw onze eerste volle vrachtwagen de weg kunnen opsturen. Dat zou een eerste stap in de goeie richting zijn."Geen gezellig avondje op restaurant zonder een goed glas wijn. En dat halen de restauranthouders bij een van de vele wijnhandelaren in onze provincie. Wijnen De Clerck uit Kortrijk kijkt reikhalzend uit naar mogelijke heropstart. "Wij hallen ruim zestig procent van onze omzet uit de horecasector", verduidelijkt zaakvoerder Bert De Clerck. "Wij beleveren restaurants, brasseries en feestzalen in alle windstreken van Vlaanderen, maar de verplichting sluiting had ook voor ons verregaande gevolgen. In die mate zelfs dat drie vertegenwoordigers en zes chauffeurs tijdelijk werkloos zijn. Ik hoop dat we hen zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen laten gaan, maar dat hangt helemaal af van de heropening van de horeca.""Iets gaan eten of drinken zal niet meteen hetzelfde zijn als vroeger. Er zullen een pak regels en voorwaarden om de sector afkomen, we kunnen alleen maar hopen dat die niet te complex zijn. Voor de uitbaters én de klanten. Gastronomie gaat gepaard met gezelligheid, dat moet mogelijk blijven. De overheid moet nu vooral snel en duidelijk communiceren. Weten waar je aan toe bent en tijd hebben om alles uit te rollen, dát is van belang. Maar ik ben ervan overtuigd dat de Vlaming opnieuw zijn weg zal vinden naar de cafés en restaurants. Dat moet ook, want de staycation van komende zomer zal de toekomst van onze rijke horecawereld bepalen."Wijnen De Clerck kon de voorbije maanden terugvallen op een sterkere verkoop in de eigen winkel en ook hun webshop draaide overuren. "Die is sinds een drietal jaar stevig uitgebouwd en toonde nu wel zijn meerwaarde. Die is echt geëxplodeerd. Dat liet ons toe de schade toch ietwat te beperken, maar we hebben de horeca broodnodig."Horeca Totaal, met filialen in Brugge en Oostende, levert letterlijk álles wat een horecazaak nodig heeft. Logisch dat ook zij het de voorbije periode niet eenvoudig hadden. "Het is moeilijk", stelt zaakvoerder Roderick D'Hoore. "En de toekomst is nog onzeker. Zal de horeca zich snel herstellen? Hoe zal de sector er straks uit zien? Daar hebben we nog geen antwoorden op."Zijn bedrijf zag de omzet met zestig tot zeventig procent dalen. "Hopelijk zwengelt die straks weer aan en kunnen we weer op restaurant en café gaan. Maar ik weet niet of dat meteen zorgeloos zal gebeuren. Er zullen sowieso heel wat veiligheidsmaatregelen gerespecteerd moeten worden. Volledig te begrijpen, maar ik hoop dat de beperkingen de rendabiliteit niet in het gedrang brengen. Wij staan in elk geval klaar om elke horecazaak tot in de puntjes te bedienen. Alleen hoop ik zo snel mogelijk op duidelijkheid, zodat we onze voorraden kunnen aanvullen en we kunnen helpen om van de zomer een lichtpuntje in 2020 te maken. De komende maanden zullen ons jaar niet meer redden, maar kunnen wel als wake upcall fungeren. We moeten zoveel mogelijk in eigen land op vakantie gaan en samen de horecasector redden. Dat is duidelijk."Heel wat cafés zijn in handen van onze West-Vlaamse brouwers. Dat is ook het geval bij Brouwerij De Brabandere uit Bavikhove, dat in Oost- en West-Vlaanderen 185 cafés in portefeuille heeft. "We schakelen nu al een versnelling hoger", benadrukt marketingmanager Stijn Vermoere. "We hebben een hart voor onze caféhouders. In april lieten we de maandelijkse huur vallen en nu zijn we druk bezig met alles in gereedheid te brengen voor de mogelijke heropstart. Daarom zijn nu constant vier mensen op pad om alle tapkranen en leidingen te reinigen en we maken ook de oefening om vervallen dranken en biervaten eventueel te vervangen. Nu voeren we ook kleinere herstellingen - zoals een kapotte deur of losliggende tegel - uit die de voorbije weken zijn blijven liggen.""We hopen dat de Nationale Veiligheidsraad beseft dat de horecawereld dringend nood heeft aan duidelijke en goeie maatregelen. De gezondheid moet voorop staan, maar laat die hand in hand gaan met onze economie. Wij konden gelukkig terugvallen op de retailsector en ook onze export bleef draaien, maar we hopen dat we samen met de heropende cafés en restaurants weer op kruissnelheid raken. Er komt stilaan licht aan het einde van de tunnel, maar dat moet nu wel blijven branden. De telefoon staat bij ons haast constant roodgloeiend. Onze caféhouders hebben honderden vragen en die proberen we met onze coronahelpdesk zo goed mogelijk te beantwoorden. Straks moet iedereen weer in zijn of haar favoriete zaak van een goeie Bavik of Petrus kunnen genieten, mét respect voor de maatregelen."Het vele tafel- en hotellinnen wordt door industriële wasserijen vakkundig onder handen genomen. Wasserij-Stomerij Sint-Michiel uit Brugge haalt tachtig procent van haar klanten uit de horecawereld. Ook voor hen was de sluiting een harde klap. " Van de ene dag op de andere hadden we geen werk meer", stelt Julie Vandamme, die samen met haar man Kenny Slabinck de zaak runt. "We hebben zelfs even de deuren gesloten, ook onze winkel voor particulieren. Nu werken we opnieuw twee dagen per week met acht mensen, in plaats van vijf dagen per week met 48. We houden onze particuliere tak draaiende, maar dat is een doekje voor het bloeden.""De horecawereld is voor ons van vitaal belang, maar die zal er straks helemaal anders uit zien. Zal er überhaupt nog tafellinnen gebruikt mogen worden of moeten restauranthouders bijvoorbeeld papieren tafelbedekking leggen? En een hotel met pakweg twintig kamers zal er straks misschien nog tien mogen gebruiken. Dat scheelt uiteraard ook voor ons. We gaan er nu al van uit dat we, ook na de heropening, minder werk zullen hebben. Zoiets kan op lange termijn ook structurele gevolgen hebben voor ons bedrijf, al hopen we op een stevige relance. Daarom: laat ons deze zomer allemaal in eigen land blijven en samen de horeca redden. Zo niet, komen er een pak faillissementen op ons af, zowel binnen als buiten de horecawereld."