Na enkele interviews kennen we Frederiek Van Pamel als een open boek, als een man met het hart op de tong. Frederiek deelt zijn vrienden, kennissen en relaties in zijn vreugde, maar evengoed in zijn verdriet en ja, zelfs zijn wanhoop. Dus ook de wanhoop die hij voelde toen hij vernam dat de Nationale Veiligheidsraad, de kern van de regering aangevuld met enkele experts, had besloten om het gros van de winkels te sluiten met als bedoeling de verdere verspreiding van het coronavirus in te dijken. "We mochten aanvankelijk nog in de week openen en niet in het weekend maar ik zag al vlug dat er ook in de week nauwelijks nog publi...

Na enkele interviews kennen we Frederiek Van Pamel als een open boek, als een man met het hart op de tong. Frederiek deelt zijn vrienden, kennissen en relaties in zijn vreugde, maar evengoed in zijn verdriet en ja, zelfs zijn wanhoop. Dus ook de wanhoop die hij voelde toen hij vernam dat de Nationale Veiligheidsraad, de kern van de regering aangevuld met enkele experts, had besloten om het gros van de winkels te sluiten met als bedoeling de verdere verspreiding van het coronavirus in te dijken. "We mochten aanvankelijk nog in de week openen en niet in het weekend maar ik zag al vlug dat er ook in de week nauwelijks nog publiek was en we besloten, ook voor de veiligheid van mijn medewerkers, om de zaak volledig te sluiten", vertelt Frederiek. "Dat viel me echt wel bijzonder zwaar want zoals je weet heb ik, door de grote investering voor de aankoop en renovatie van dit pand hier, heel zware afbetalingen naar de bank toe. Dus ik heb zeker meer dan één traantje gelaten. Ik dacht echt dat het gedaan was met de zaak.""Maar gelukkig belde de volgende dag al mijn dossierhouder bij KBC. 'Frederiek, we laten je niet vallen', liet hij me weten. Ik kreeg zes maanden uitstel van afbetaling en indien nodig zelfs een jaar. Dat zal ik nooit vergeten. Ook al biedt een andere bank me later een beter tarief, ik zal nooit overstappen. Maar ik heb ook nog veel andere vaste kosten en was er desondanks dat goede nieuws niet zeker van of ik het wel zou redden. Je moet ook weten dat de gastenkamers die ik hier op de eerste verdieping realiseerde klaar zijn én dat ik die net zou gaan verhuren bij de start van die lockdown. Ook dat kost me handenvol geld. Om dan nog niet te spreken van de vele festiviteiten waarbij ik de bloemen en planten en bij uitbreiding de hele decoratie verzorg. Maart, april, mei, juni zijn normaal gezien topmaanden." Zijn karakter als doorzetten getrouw bleef Frederiek echter niet bij de pakken neerzitten. Hij begon de mogelijkheden van sociale media en online verkoop uit te pluizen. "Ik ben al jarenlang eigenlijk een fervent tegenstander van online verkoop, en zeker van die grote webwinkels, omdat ik het persoonlijke contact zo belangrijk vind. Maar nu heb ik via Facebook en Instagram toch een oproep gedaan, voornamelijk voor de verkoop van boeketten, en het resultaat is fenomenaal. Ik heb nog nooit zoveel boeketten verkocht, denk ik. Uiteraard heeft dit ook wel een kost want mijn team en ikzelf moeten de boeketten overal aan huis gaan leveren en dit in de brede regio Damme, Knokke-Heist en Brugge. Uitzonderlijk ook naar Sint-Martens-Latem, omdat we daar goeie klanten hebben. Want me echt charmeert zijn de vele warme berichtjes die ik krijg. Berichtjes waarmee de mensen mij en mijn zaak willen steunen, maar ook de berichtjes om op de boeketten te plaatsen voor familie of goed vrienden van wie ze bestellen. De warmte tussen de mensen is heel groot geworden. Ik ben ervan overtuigd dat deze coronacrisis de mensen ook op de langere termijn dichter bij elkaar zal brengen. Als ik en boeket kom brengen en vertel van wie het komt staan sommige mensen van ontroering te huilen aan de voordeur...", besluit Van Pamel.