De brandweer kreeg om 22 uur een melding van en zinkend schip in de Oostendse jachthaven. Die snelde ter plaatse. Daar bleek het om de Geosurveyor XX te gaan, een schip van 19,52 meter lang en 7,46 meter breed. Het wordt ingezet voor de offshore industrie door het bedrijf GEOxyz uit Zwevegem met uitvalsbasis in Oostende. Een duikteam va...

De brandweer kreeg om 22 uur een melding van en zinkend schip in de Oostendse jachthaven. Die snelde ter plaatse. Daar bleek het om de Geosurveyor XX te gaan, een schip van 19,52 meter lang en 7,46 meter breed. Het wordt ingezet voor de offshore industrie door het bedrijf GEOxyz uit Zwevegem met uitvalsbasis in Oostende. Een duikteam van de Oostendse brandweer kon na een uur het lek lokaliseren in de romp van het vaartuig. Het lek werd gedicht en met pompen werd het water uit het schip gepompt. Het schip lag aangemeerd aan het ponton. Hoe het lek ontstond is voorlopig nog onduidelijk."Het schip was aan het werk aan het windmolenpark voor Oostende", vertelt CEO van GEOxyz, Patrick Reyntjens. "Tijdens de terugtocht naar de Oostendse haven moeten we iets geraakt hebben waardoor het schip water is beginnen maken. Het lek werd niet opgemerkt bij het aanmeren, maar werd pas duidelijk toen het schip scheef begon te hangen. De brandweer leverde schitterend werk en handelde snel en daar zijn we dankbaar voor. Eigenlijk kan een dergelijk schip niet zinken. Het bevat verschillende waterdichte compartimenten. Daardoor zou het schip wel scheef komen te hangen door het gewicht van het water, maar zinken zou het in principe niet doen. Het lek in de romp werd gedicht met een voorlopige dichting in afwachting van de definitieve herstelling."GEOxyz is het enige West-Vlaams bedrijf dat aan het werk is in het windmolenpark. Het werd in 1998 opgericht en voerde aanvankelijk metingen uit in rivieren. Sinds halfweg 2000 is het bedrijf ook actief op de Noordzee. Het onderzoekt bodems en voert er metingen uit. Daarnaast verleent het ook logistieke steun aan groene energiebedrijven. (JRO)