Vives-studenten ontwikkelen educatief spel

Boven v.l.n.r.: Ameline Vaneeckhoutte, Fieke Devarrewaere, Sharon Verhaeghe en Kirsty van der Voort van der Kleij. Onder v.l.n.r.: Jolien Mersy, Timon Decan, Sam Vandekerckhove en Jolien Masschelin. (gf)
Boven v.l.n.r.: Ameline Vaneeckhoutte, Fieke Devarrewaere, Sharon Verhaeghe en Kirsty van der Voort van der Kleij. Onder v.l.n.r.: Jolien Mersy, Timon Decan, Sam Vandekerckhove en Jolien Masschelin. (gf)
Arjan Desante
Arjan Desante Medewerker KW

Acht laatstejaarsstudenten van het studiegebied sociaal agogische wetenschappen aan Vives Kortrijk hebben samen een educatief spel ontwikkeld als bachelorproef. Het is een toolkit voor leerlingen uit het zesde – en eventueel zevende – middelbaar om hen wegwijs te maken in het hoger onderwijs. Vijf studenten uit de ambitieuze groep zijn uit de regio Roeselare afkomstig, zoals ook Kirsty van der Voort van der Kleij.

“Naast Vives was onze opdrachtgever de Federatie van Mondiale en Democratische Organisaties, of kortweg FMDO”, legt Kirsty van der Voort van der Kleij uit. “Het was de opdracht om inclusief te werken en zo ook schoolverlaters met een migratieachtergrond en hun ouders te informeren over het hoger onderwijs in Vlaanderen. Ons educatieve spel ‘Wegwijs in het hoger onderwijs’ kan gespeeld worden door schoolverlaters in een klascontext, maar ook met hun ouders thuis.”

“We proberen met het spel enkele drempels weg te werken die gepaard kunnen gaan met het hoger onderwijs. Zo hebben we bijvoorbeeld rekening gehouden met de taal en de etnisch-culturele diversiteit in de voorbeelden en het visuele materiaal.”

Bij de ontwikkeling van hun educatieve spel lieten de studenten zich inspireren door de escapebox . Dat is een gesloten kist waarin raadsels en puzzels verstopt zitten. Die moeten dan opgelost worden in een vooropgestelde tijdspanne. “Ons spel zit wel iets anders in elkaar. Zo strijden de deelnemers niet tegen de tijd als gemeenschappelijke vijand, maar ze streven net een gemeenschappelijk doel na. Het doel is om uiteindelijk zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het hoger onderwijs, door verschillende uitdagingen tot een goed einde te brengen. Verschillende thema’s komen daarin aan bod, zoals de studiekeuze, bijhorende kosten, openbaar vervoer, op kot gaan…”

Laag budget

De studenten hadden geen groot budget om hun idee uit te werken en moesten dan ook creatief te werk gaan. Al dromen ze stiekem wel dat ‘Wegwijs in het hoger onderwijs’ ook effectief op de markt komt.

“De oude reiskoffer waarin het spel zich afspeelt, hebben we tweedehands voor een spotprijs gekocht”, aldus Kirsty. “Het is wel onze droom dat de FMDO dermate veel potentieel in ons spel ziet om het verder te ontwikkelen, met duurzame materialen. En misschien zelfs in meerdere talen op de markt te brengen! Ons prototype werd alvast al door een aantal leerlingen, experts en ouders getest. Vervolgens deden we 23 diepte-interviews met deelnemers en die inzichten hebben we ook meegenomen bij de ontwikkeling van het spel.”

(AD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier