Toekomstige animatoren ouderenzorg leren spelen

Pierre De Smedt legt aan de studenten uit hoe spellen werken en gecreëerd worden. © fro
Redactie KW

Aan het Vesalius Instituut in Oostende kunnen studenten van het 7de jaar kiezen voor de opleiding animator in de ouderenzorg. Dit schooljaar zijn er zeven leerlingen. Ze waren te gast bij Pierre De Smedt, die gezelschapsspellen bedenkt.

“Voor de opleiding moeten de studenten zelf spelletjes ontwerpen en kijken hoe ze de residenten op een aangename manier kunnen animeren en een nuttige tijdsbesteding aanbieden”, legt lerares Kim Smets uit. “Daarbij wordt aandacht besteed aan de verschillende doelgroepen: mensen met fysieke of psychische tekortkomingen en zelfs dementie. De animatie kan variëren van beweging, over huishoudelijke tot culturele activiteiten, afhankelijk van de individuele behoeften van de mensen.”

“In een jaar tijd proberen we de studenten op te leiden tot polyvalente animatoren, via 32 uren stage in eigen streek en lessen op school. We hebben studenten uit Jette, Turnhout, Roeselare, Gits en twee uit Oostende. Nu zijn we te gast in OC Nieuw Hospitaal bij Pierre De Smedt, een creatieve duizendpoot die gezelschapsspelletjes ontwerpt en onze studenten enkele uren wegwijs zal maken in zijn leven vol ‘spelletjes’.”

21 spelletjes bedacht

Pierre De Smedt is de bedenker van 21 gezelschapsspellen. Na zijn actieve en gevarieerde loopbaan in Puurs, verhuisde hij naar Oostende om voor zijn mindervalide vriendin te zorgen. In OC Oud Hospitaal is hij vrijwilliger. In oktober 2019 maakte hij een gezelschapsspel van de Ronde van Frankrijk, en sindsdien heeft hij er een 20-tal bijgemaakt.

“Dat varieert van de Rummikub-race tot de Muziekacademie, van Europacruise tot de Ronde van Vlaanderen – met alle klimzones, kasseien en gemeenten tussen Antwerpen en Oudenaarde. De Ballenraper wordt straks een parodie op FC De Kampioenen. Ik heb al ontwerpen voor tien nieuwe spellen. Tegen eind volgend jaar wil ik vijftig zelfontworpen spellen hebben. Uiteraard ben ik tevreden dat ik de studenten met raad en daad kan bijstaan. Eenvoudige bordspellen zijn de ideale sleutel voor positief sociaal contact.” (FRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier