Zesdeklassers nemen Oude Kaasmakerij over

De zesdeklassers van VBS De Wijzer PASSENDALE –Juist voor hun gidsbeurt konden we nog de leerlingen samenbrengen. We bemerken ze hier in het gezelschap van directeur Karoline Vermote en hun begeleiders in de tuin van De Oude Kaasmakerij in Passendale. (ZB) © zenon bekaert beselare
Redactie KW

De leerlingen van het zesde leerjaar van VBS De Wijzer namen voor één dag de Oude kaasmakerij over en ontvingen er hun ouders en grootouders. Op die dag kwam alles aan bod wat ze tijdens de afgelopen weken geleerd, gedaan en gemaakt hadden tijdens de erfgoedklassen.

De zesdeklassers gaven een enthousiaste, dynamische rondleiding in het kaasmuseum aan hun grootouders en als kers op de taart serveerden ze eigen gecreëerde kaasplankjes. Leerkrachten Koenraad Pauwels en Fien Uyttenhove en zaakvoerder Kris D’Huysser van de Oude Kaasmakerij sloegen de handen in elkaar om samen deze ‘erfgoedklassen’ te realiseren.

‘Erfgoedklassen’ is een experimenteel bovenlokaal cultuurproject van het expertisecentrum onderwijsinnovatie van Hogeschool VIVES en ETWIE, de Expertisecel voor Technisch, Wetenschappelijk en Industrieel erfgoed van het Industriemuseum. Het project wordt ondersteund door een brede stuurgroep van onderwijs- en erfgoedpartners in West-Vlaanderen, zoals Erfgoedcel CO7. De school kan ook rekenen op erfgoedsubsidies van de provincie West-Vlaanderen.

Kaas leren maken

“Sinds 15 maart trok de klas elke week een halve dag richting de Oude Kaasmakerij om daar in groepjes aan de slag te gaan. Vaste gids Luc Callewaert werkte met bijzonder veel enthousiasme mee aan de erfgoedklassen”, vertelt meester Koenraad Pauwels.

“Uiteraard hebben de leerlingen bij hem kaas leren maken, maar voor het eerst konden ze nu ook met petrischaaltjes experimenteren en met eigen ogen zien hoe de gewenste kaasschimmels zich ontwikkelen”, gaat Juf Fien verder.

Via een uitdagende escapegame konden de leerlingen de werking van de kaasfabriek ontdekken, mits alles juist uitrekenen, meten, ineen puzzelen en decoderen. Nog een andere groep werd via een curieuze-kaasweetjesbad ondergedompeld in de wondere wereld van kaasmaken doorheen de tijd. Zij vormden daarna een waar testpanel dat kazen scores toekende. De resultaten werden in de klas gebundeld en statistisch verwerkt om tot een selectie favoriete klaskazen te komen.

Passendale is de beste

“We hebben veel kaas geproefd, melk gedronken en zelfs ook wei”, zegt een groepje enthousiast. “ aar alles op een rij is Passendale de beste kaas.”

Aan enthousiasme ontbrak het alvast niet zowel bij de leerlingen als bij de aanwezige (groot)ouders. (NVZ)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.