Parlementslid Vandromme helpt zelf in school met personeelstekort: 3.000 Vlaamse scholen vragen extra hulp

© (Foto Loes Vandromme)
© (Foto Loes Vandromme)
Laurie Bailliu
Laurie Bailliu Medewerker KW

Het onderwijsveld schreeuwt om extra handen in de klas. Uit cijfers die Vlaams parlementslid en onderwijsexperte Loes Vandromme (CD&V) opvroeg zijn die extra handen dringend nodig. Al bijna 3.000 scholen vroegen extra personeel tijdens lesuren en daarbuiten om de achterstand door de coronacrisis weg te werken. Woensdagmorgen ging Vandromme zelf voor de klas staan in de Vrije Basisschool De Kastanje in Proven. “De directeur trok aan de alarmbel, omdat ze alweer geen vervanging vond en haar werk aan de kant moest schuiven. Met plezier ga ik een handje helpen”, zegt Vandromme die ook onderwijsschepen in Poperinge is.

Met de ‘Bijsprong’ maakt de Vlaamse regering geld vrij om de onderwijsachterstand door de coronacrisis aan te pakken. Het zijn extra middelen voor de inzet van bijkomend personeel tijdens de lesuren en daarbuiten. Uit cijfers die Vlaams parlementslid en onderwijsexperte Loes Vandromme (CD&V) opvroeg bij minister Ben Weyts blijkt dat na één maand al 2.980 scholen een aanvraag deden voor in totaal 25.807 extra uren. Dat is 79,9% van alle Vlaamse basisscholen en 75,8% van de secundaire scholen. “Aanvragen kunnen nog ingediend worden tot en met 30 juni 2021, de cijfers tonen alvast de grote noodzaak aan extra handen in de klas. Het is goed dat er middelen zijn voor extra uren, maar scholen hebben al veel eerder dan vandaag te kampen met personeelstekorten. Veel scholen zullen dus niet de nodige mensen vinden om die extra uren in te vullen,” zegt Vandromme.

Juf Vandromme

Woensdagmorgen ging schepen Vandromme in op de oproep van de directeur van de Vrije Basisschool ‘De Kastanje’ in Proven, deelgemeente van Poperinge. “De directeur zat met de handen in het haar zat. Het blijkt dat heel veel directeuren hun opdracht moeilijk kunnen uitvoeren, omdat ze moeten inspringen als er geen vervangingen zijn. Ze weten echt niet meer wat te doen. Ik zorg met plezier zélf voor extra handen in de klas. Tijdens mijn opleiding als pedagoog deed ik stage en later ben ik stagebegeleidster geweest van studenten die in het kleuteronderwijs stonden. Effectief voor de klas staan, was toch weer een uitdaging. De tijd is voorbijgevlogen. Het was een uitdaging, maar een leuke afwisseling. Het thema was Vaderdag, dus daar heb ik mij wat op voorbereid. Ik heb er echt van genoten”, zegt Vandromme.

Ze hielp de juf in de peuter- en kleuterklas. “De vervangster in die klas staat eigenlijk in voor de kinderopvang op school. Het lerarentekort manifesteert zich Vlaanderenbreed, zeker in het basisonderwijs moeten we de vervangingen zo dicht mogelijk kunnen organiseren. We moeten de leervertraging en andere uitdagingen binnen het onderwijs aanpakken daar waar leerlingen er het meeste aan hebben. In de klas, tijdens de schooluren want de leerkracht doet er het meeste toe. Extra handen in de klas betekenen zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen een steun in de rug voor de komende maanden, waarin volop wordt ingezet op het wegwerken van de opgelopen leervertraging en andere uitdagingen.”

Gepensioneerde extra handen

Er werd onder andere gerekend op gepensioneerde leerkrachten en op mensen met een pedagogisch diploma om de vraag naar extra handen in de klas in te vullen. “Tijdens die eerste 6 weken (2 maart tot 14 april) werden in totaal 262 gepensioneerde onderwijspersoneelsleden ingeschakeld, voornamelijk in het basisonderwijs. Dat waren 206 gepensioneerde leerkrachten in het basisonderwijs en 56 in secundaire scholen. In West-Vlaanderen worden de meeste gepensioneerde leerkrachten ingezet namelijk 72 of 27,48% van het totaal aantal gepensioneerde leerkrachten. Daarnaast worden er ook onderwijspersoneelsleden met specifieke bekwaamheidsbewijzen ingezet voor de Bijsprong”, legt Vandromme uit.

“In het licht van het lerarentekort, moeten we er alles aan doen om jonge leerkrachten voldoende zekerheid te geven. Dit kan bijvoorbeeld via bestaande systemen zoals de lerarenplatforms. Ik heb veel sympathie voor de leerkrachten op pensioen met een groot onderwijshart die even de scholen ondersteunen, maar zou toch liever ook alles in het werk stellen om het lerarenambt terug maximaal aantrekkelijk te maken. Veel jonge leerkrachten haken net af omdat ze van de ene vervangingsopdracht naar de andere mogen schuiven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier