School Sancta Maria in Ruiselede krijgt zilveren medaille voor antipestbeleid

De 12 leden van de Peer Support groep bieden een luisterend oor aan leeftijdsgenoten op school met moeilijkheden.© JD
De 12 leden van de Peer Support groep bieden een luisterend oor aan leeftijdsgenoten op school met moeilijkheden.© JD
Redactie KW

Het Instituut Sancta Maria in Ruiselede wordt beloond voor zijn antipestbeleid. Bij de uitreiking van de ‘Pesten, dat kan niet’ prijs, kreeg de middelbare school een zilveren medaille en een geldprijs. “We zijn heel trots op deze beloning”, vertelt Amélie, een lid van de Peer Support-groep.

De zestiende editie van de Vlaamse Week tegen Pesten is officieel afgetrapt. Van 5 tot 12 februari wordt er een vuist gemaakt tegen pestgedrag. Sancta Maria sleepte als enige West-Vlaamse school een zilveren medaille in de wacht. Maar de middelbare school uit Ruiselede wil ook duidelijk maken dat het zich niet alleen engageert tijdens de Week tegen Pesten. “Onze ‘Week tegen Pesten’ duurt eigenlijk een volledig schooljaar. Enkel zo’n week helpt niet”, zegt Amélie van Peer Support.

Luisterend oor

De 12 leden van de Peer Support groep bieden een luisterend oor aan leeftijdsgenoten op school met moeilijkheden. Maar ze geven ook bijles aan leerlingen met leerproblemen en bemiddelen bij conflicten op de speelplaats. Daarnaast organiseert de school het hele jaar door activiteiten. “Dat gebeurt bijvoorbeeld op de dag van de geestelijke gezondheid. De eerste schooldag zijn er ook peter- en meteractiviteiten en organiseren we ook een onthaalavond voor de eerstejaars.” Enkele jaren terug begon Sancta Maria met het Peer Support initiatief omdat het pesten op school te sterk was toegenomen. “Het is nu al het vierde jaar van ons Peer Support initiatief en we zijn zeker niet van plan om hiermee te stoppen”, vertelt directeur Karina De Vos.

“Leerlingen zijn eerder geneigd om naar hun eigen leeftijdsgenoten te gaan dan naar leerkrachten.” – directeur Karina De Vos

Peer Support is een echt succes op Sancta Maria. “Vroeger had de school een babbelbox. Daar konden de leerlingen hun problemen in die box steken en probeerden de leerkrachten die te behandelen.” Maar sinds Peer Support komt er niemand meer met hun problemen naar de babbelbox. “Leerlingen zijn eerder geneigd om naar hun eigen leeftijdsgenoten te gaan dan naar leerkrachten.”

Niet iedereen die zich geroepen voelt, kan bij Peer Support aansluiten. Febe en Amélie, twee leden van Peer Support, onderstrepen nadrukkelijk de opofferingen die je moet maken. “Er komt veel kijken bij ons antipestbeleid. We moeten veel middagen opofferen en zeker nu met het afstandsonderwijs. We zijn hier maar 1 of 2 dagen in de week en vaak moeten we over de middag enkele leerlingen helpen.” “Maar we doen dit zeer graag”, besluiten de twee meisjes.

Opleidingsweekend

Daarnaast moet elk lid van Peer Support een opleidingsweekend bijwonen. “Eerst is er een beginnersopleiding. Daar leren ze hoe ze moeten luisteren naar anderen en hoe ze kunnen openstaan voor hun problemen. Dat doen we door levensechte situaties na te bootsen op de speelplaats”, vertelt coördinator Lieve Vanderostyne. “Daarnaast is er een aparte opleiding voor de oudere leerlingen. Zij leren hoe ze moeten bemiddelen. Bij discussies proberen zij de ruzie al op te lossen.” Door de coronapandemie kon de school dit jaar geen opleidingsweekend organiseren.

Op gesprek bij koningin

Naast de zilveren medaille en geldprijs was er nog een beloning voor de school. Geike, een van de Peer Support-leerlingen, mocht met de andere winnende scholen op gesprek bij koningin Mathilde. Dat gebeurde uiteraard online. “Ik was erg zenuwachtig, maar zo’n kans wou ik echt niet laten liggen”, vertelt ze. “Ze was zeer vriendelijk en ze toonde ook veel interesse in wat we op school doen tegen pesten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier