Prizma De Wegwijzer in Ingelmunster reist door ‘Land van Nog’

De verhalen zijn het werk van Petra Byttebier (links), Ameliè De Muynck en Roxane Van Eeckhaute (rechts). (foto FODI) © FODI
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Vorige vrijdag had het openingsfeest plaats in de twee vestigingen van basisschool Prizma De Wegwijzer in Ingelmunster, waarin het jaarthema centraal stond. Het hele schooljaar werkt men rond groeimindset.

‘Ik kan dit niet’ buigt de school om in ‘Ik kan dit nog niet’. “Samen met de leerkrachten willen we tonen aan de leerlingen dat je steeds opnieuw pogingen moet ondernemen om je grenzen te verleggen, ondanks je talenten. Iedereen heeft heel veel potentieel in zich, maar durft er soms niet voor te gaan. We willen hen aantonen dat ze heel veel aankunnen en dat ze dit mogen doen op hun eigen tempo en volgens hun eigen mogelijkheden”, zegt directeur Jo Windels.

“Om de leerlingen warm te maken voor het thema schreef Juf Amelie De Muynck twee verhalen. Een kleuterversie en een versie voor de lagereschoolkinderen. Juf Petra Byttebier maakte de illustraties voor het kleuterboek, poetsvrouw Roxane Van Eeckhaute deed hetzelfde voor het lager. We vinden het zeer leuk dat zoiets is ontstaan binnen het schoolteam voor en door onze eigen mensen.”

Kampvuur

Het kleuterverhaal gaat over Wijsje die op een zonnige zomerdag twee lijstjes opmaakt. Een lijstje ‘Ik kan dat al’ en een lijstje ‘Dit kan ik niet’. Mama wijst hem erop dat hij moet schrijven ‘Dit kan ik nog niet’. Op dat lijstje staat maar één ding ‘zwemmen’. Doorheen het boek neemt Wijsje de kleuters mee door zijn stappen om te leren zwemmen.

Het verhaal voor het lager gaat over Wijsje, een lagereschooljongen die op kamp moet van zijn ouders, maar daar helemaal geen zin in heeft. Het kamp heeft als naam ‘Het land van Nog’. Als hij toekomt op het kamp moet hij vertellen over dingen die hij nog niet kan. Doorheen de week doen ze allerlei activiteiten om hun grenzen te verleggen. Hij maakt daar kennis met een vriendje die een echte durver is. Samen slapen ze in een tent en beleven ze heel wat avonturen. De twee vullen elkaar perfect aan. Op het einde is er een kampvuurmoment waarbij er gekeken wordt of de doelen al dan niet behaald zijn.

Tijdens het openingsfeest werden beide boeken voorgesteld aan alle kinderen en werden de auteur en illustratoren in de bloemetjes gezet. Dit gebeurde in het bijzijn van alle kinderen. Na de voorstelling van het boek kreeg elke klas ook een uitdaging: iets wat ze nu nog niet kunnen, maar samen willen kunnen tegen juni. Ze mogen daarvoor heel het schooljaar oefenen. Tijdens het openingsfeest hielden ze ook een signeersessie. De kinderen mochten bij een van de auteurs aanschuiven, want ze kregen allemaal een gesigneerd exemplaar van het verhaal.

(Patrick D.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier