Prijs Focus Aarde opnieuw voor Campus Engineering Veurne

Leerkracht Wim Andries en de oud-leerlingen Abel Devos, Robbe Leroy en Jorrit Baert. © (Foto MVQ)
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Voor het tweede jaar op rij winnen leerlingen van Campus Engineering Veurne de Prijs Focus Aarde die wordt georganiseerd door de Stichting Koningin Paola en de Stichting Dirk Frimout. Na een verdediging voor de jury begin september ontvingen de leerlingen woensdag 6 oktober hun prijs uit handen van Prinses Claire en in aanwezigheid van Koningin Paola en Koning Albert.

Jorrit Baert, Abel Devos en Robbe Leroy werkten vorig schooljaar aan het project ‘Caring for Special Needs’. “We hebben hiervoor samengewerkt met Vrienden der Blinden Koksijde en Hilaire Velghe, Koksijdenaar met een visuele beperking die ook blindengeleidehonden opleidt en door wie we het prototype meermaals hebben laten testen, ”, zeggen Abel en Jorrit. “Ons ontwerp is bedoeld om een blind of slechtziend persoon alleen een wandeling te laten afleggen, met behulp van GPS en trilsignalen.”

Robbe vult aan: “Daarvoor moeten we natuurlijk eerst de coördinaten kennen en deze vastleggen. Dat wilden we eerst doen via een smartphone, maar die geeft de locatie niet nauwkeurig genoeg aan. We hebben een apart GPS-systeem aangeschaft en gekoppeld aan een Raspberry. Het systeem is voorzien van trilmotoren en wordt bevestigd aan een riem die de persoon aandoet. Via een signaal op de heup wordt aangegeven of de persoon links of rechts moet wandelen. Als hij moet oversteken wordt op beide heupen een signaal gegeven. Het systeem heeft een nauwkeurigheid van 1 meter. Het is uiteraard belangrijk voor zijn veiligheid dat de persoon op het juiste moment signalen krijgt.”

Hilaire Velghe is alvast enthousiast: “Dit is een heel nuttig systeem, in samenwerking met een blindengeleidehond en een witte stok!” Voor de leerlingen die hier volgend jaar verder aan zullen werken geven Jorrit, Abel en Robbe als tip mee dat het makkelijker zou zijn om de trilmotoren op de polsen te plaatsen.

Leerkracht Wim Andries ziet nog andere mogelijkheden: “Met dit tweejarige project rond flankerende onderwijs willen we samen met Stad Veurne een mooie cultuurhistorische route aanbieden voor slechtzienden, slechthorenden en rolstoelgebruikers, gekoppeld aan een provinciale subsidie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier