Howest en Sport Vlaanderen combineren gamen en sporten dankzij ‘exergaming’

© (Foto JVM)

In Sport Vlaanderen in Brugge is woensdag de eerste “exergaming” hal van het land geopend. In de hal kunnen bezoekers interactieve beweeggames spelen die videogames koppelen aan fysieke activiteit. Howest en Sport Vlaanderen willen zo een breed publiek aan het sporten krijgen. Minister van Sport Ben Weyts (N-VA) kwam voor de gelegenheid de hal uittesten.

Exergaming is een samentrekking van “exercise” en “gaming”. Het combineert het entertainment van populaire videogames met fysieke activiteit. Enkel door te bewegen in de games, kan je scoren. “We merken dat er een steeds groter wordende doelgroep is die zeer verknocht is aan het zittend gamen. Hier proberen wij aan te tonen dat we ook die games kunnen vertalen naar een sportieve setting”, legt docent Sport en Bewegen van Howest Joktan Willem uit.

Sport Vlaanderen heeft zo de eerste exergaminghal waar de spellen educatief zijn en uitsluitend op sport gericht. De Sportscube for Active Gaming is open voor teambuildings, verjaardagsfeestjes, schoolsportdagen of sportkampen. Sport Vlaanderen organiseert er ook lessenreeksen, sportkampen en workshops. Met een korte Sportscube expert sessie kunnen lesgevers ook zelfstandig met een groep aan de slag.

De Sportscube is uitgerust met een combinatie van commerciële exergames en prototypes. Zo zijn onder meer er VR-games, ‘Nintendo Ringfit’ en ‘Idema Lü’, een ruimtelijk bewegingsspel met een reusachtige muurprojectie en 3D-camera’s.

Howest en Sport Vlaanderen investeren samen 125.000 euro in de uitbouw van de ‘Sportscube for Active Gaming’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier