Minister Somers woont ‘geef racisme de rode kaart’-les bij in KTA Brugge

Het project biedt een kant-en-klaar lessenpakket aan voor leerlingen van de eerste graad rond racisme en diversiteit.© BELGA/MAAIKE TIJSSENS
Het project biedt een kant-en-klaar lessenpakket aan voor leerlingen van de eerste graad rond racisme en diversiteit.© BELGA/MAAIKE TIJSSENS
Bron: Belga

In Brugge is donderdag het project ‘Geef racisme de rode kaart’ van Club Brugge Foundation in de kijker gezet.

Het project houdt een lessenpakket in voor leerlingen van de eerste graad middelbaar onderwijs rond thema’s racisme en diversiteit. De klas met de 2.000ste deelnemer aan het project kreeg Vlaams minister voor Gelijke Kansen Bart Somers (Open VLD) en Club Brugge voorzitter Bart Verhaeghe op bezoek. Het duo volgde een les uit het lessenpakket mee in KTA Brugge.

21 scholen in Vlaanderen

Geef racisme de rode kaart is een project van Club Brugge Foundation , de maatschappelijke poot van voetbalploeg Club Brugge. Het biedt een kant-en-klaar lessenpakket aan voor leerlingen van de eerste graad rond racisme en diversiteit.

In zes lessen leren leerlingen over zaken als gelijkheid, racisme en een inclusieve samenleving. Het pakket werd al in 21 scholen in Vlaanderen gebruikt, wat goed is voor zo’n 2.000 leerlingen.

De klas van het KTA in Brugge met de 2.000ste deelnemer werd daarom verrast met een bezoek van minister Somers en van Bart Verhaeghe, de voorzitter van Club Brugge. De twee gingen in gesprek met de leerlingen over het lessenpakket en volgden ook de les mee.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

In 2021 wordt het project ook financieel ondersteund door Vlaanderen. “Uit gesprekken die ik had met de jongeren, heb ik gemerkt dat het voor hen een leerrijke ervaring is. De jongeren kunnen dankzij het lessenpakket vlotter praten over de thema’s zonder taboes. De link met voetbal is een goede manier om met jonge mensen te praten over een beladen thema”, stelt minister Somers.

Ook voorzitter Bart Verhaeghe benadrukt het belang van de lessen. “Een van de leerkrachten vertelde dat er leerlingen zelfs tot tranen toe bewogen ervaringen delen. De jongeren leren bepaalde zaken beter begrijpen en plaatsen en het is mooi dat we dat kunnen bijbrengen op die jonge leeftijd.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.