Lisa De Ruyck begint met veel zin aan haar taak als directeur van de Broederschool

De nieuwe directeur van de Broederschool, Lisa De Ruyck, met enkele leerlingen op de speelplaats. © (Foto SB)
Peter Soete

Lisa De Ruyck is er nog maar 30 maar heeft al een gevarieerd onderwijsparcours afgelegd. Lisa is de nieuwe directeur van de Broederschool en ze heeft er heel veel zin in. “Dit wordt een heel mooi project”, lacht de kersverse directeur in het begin van het tweede trimester.

Het stond een beetje in de sterren geschreven dat de in Gent geboren maar in Ronse getogen Lisa De Ruyck in het onderwijs zou terecht komen. Beide ouders staan in het onderwijs: mama geeft Lichamelijke Opvoeding en papa was tot vorig jaar directeur van enkele lagere scholen en is nu overkoepelend directeur bouwinfrastructuur voor alle katholieke scholen in Ronse. Lisa heeft Taal en Letterkunde gestudeerd in Gent en volgde ook de Lerarenopleiding. “Mijn ouders hebben me nooit in de richting van het onderwijs geduwd. En ik heb eigenlijk maar beseft dat ik in het onderwijs wilde stappen toen ik stage deed tijdens mijn Lerarenopleiding. Ik geloof trouwens dat je niet vroeger kunt weten of het onderwijs iets voor jou is. Werken met jonge mensen is zo specifiek, zo uniek dat een onderwijscarrière niet voor iedereen is weggelegd.”

Crisis in Spanje

Na haar studies begon de zoektocht naar een job in het onderwijs en dat was in het begin niet zo eenvoudig. “Ik weet perfect hoe moeilijk het is voor beginnende leerkrachten. Na mijn laatste jaar aan de universiteit kreeg ik de kans om in 2010 aan de slag te gaan als coördinator voor tweetalig onderwijs in een school in Andalusië. Je kunt die functie best vergelijken met een coördinator van een CLIL-school waar lessen zoals geschiedenis of aardrijkskunde in een vreemde taal worden gegeven. Zoals al enkele jaren gebeurt in de Broederschool, inderdaad.”

Financiële zekerheid

“Na een jaar ben ik teruggekeerd naar België. Ik heb een enorm toffe tijd gehad in Andalusië maar er brak een economische crisis uit in Spanje en ik denk niet dat het de beste carrièrekeuze zou geweest zijn om daar te blijven. En dan heb ik een vijftal schooljaren heel veel vervangingen en korte opdrachten gedaan. Ik heb les gegeven in scholen in de omgeving van Oudenaarde, dan ben ik naar Gent verhuisd en heb daar interims gedaan. Het was niet altijd een even leuke tijd en op een bepaald ogenblik heb ik het onderwijs even ‘on hold’ gezet. Ik ging aan de slag bij een bank om een tijdje financiële zekerheid te hebben. Ik deed er facturatie en kredietopvolging. Neen, ik heb inderdaad helemaal geen economische achtergrond maar ik heb het voordeel dat ik enorm leergierig ben en relatief snel zaken oppik. Maar ik was tevreden om terug te keren naar het onderwijs. Ik miste het sociaal contact en vooral de leerlingen.”

“Ik heb al een heel parcours afgelegd in het onderwijs maar dat was niet uit vrije wil”

“Dan kon ik twee jaar als interimaris aan de slag als lector in HO Gent. Ik gaf er economisch getint Engels aan de richting Marketing & Office Management. Daarna heb ik een jaar de overstap gemaakt naar het buitengewoon onderwijs waar ik leerkracht Engels en Nederlands was. Ik ben dan verhuisd naar Gistel. Waarom? Ik heb de liefde gevolgd, ah ja (lacht).”

Baby in april

“Op het gebied van onderwijs mag ik dus zeggen dat ik veel verschillende leer- en werkplekken heb gekend: zowel het katholieke net als het stadsonderwijs en het gemeenschapsonderwijs, ASO, TSO, kunstonderwijs, buitengewoon secundair onderwijs type 9, … Dat maakte het voor mij ook interessant. Ik moest iedere keer mezelf heruitvinden, lesmateriaal ontwikkelen, mijn leerlingen proberen te boeien.”

“Mijn partner en ik verwachten begin april een eerste kindje. In de paasvakantie, ja. Ik verwacht niet dat er in het derde trimester een probleem zal zijn voor de school. Mijn collega-directeur Vincent is er uiteraard ook en het is niet omdat ik niet op school ben wegens zwangerschapsverlof dat ik de school niet kan volgen. Ik blijf uiteraard de vinger aan de pols houden en met de moderne communicatiemogelijkheden kan er heel veel contact mogelijk zijn. En Gistel is nu ook niet het einde van de wereld, hé!”

Veel vragen

“Ik heb inderdaad al een heel parcours afgelegd in het onderwijs maar dat was uiteraard niet uit vrije wil. Ik wilde gewoon werken in het onderwijs en dat is als jonge leerkracht nu eenmaal niet zo eenvoudig. Maar de Raad van Bestuur heeft me inderdaad wel gevraagd of ik van plan was om me voor langere tijd te engageren (lacht). Natuurlijk heb ik daar positief op geantwoord. Ik heb een beetje opzoekingswerk gedaan over de Broedersschool en ik ben zeker dat ik mij kan vinden in het DNA van deze school. Dat was trouwens de reden van mijn allereerste sollicitatie voor deze job als directeur. Onderwijs maken met enthousiaste en gedreven collega’s én met gemotiveerde en betrokken leerlingen. Bestaat er iets mooier? Als stagebegeleider ben ik al in het Klein Seminarie en het VABI Roeselare geweest en ik had al heel mooie klanken opgevangen over deze warme school in de Mandellaan.”

“Ik weet dat er in de scholengroep heel veel vragen zijn bij de onderwijshervormingen die er zullen komen, niet in het minst in de Broederschool. En ik besef dat in een eerste ontwerp van hervorming de Broederschool was verdwenen. Maar de mensen van de Raad van Bestuur hebben me verzekerd dat mijn passage deze keer niet van korte duur zou zijn (lacht).”

(PS)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.