Lieven Boeve is blij: “Vernietigde eindtermen maakten leraars tot slaven”

Mgr. Johan Bonny en Lieven Boeve: “De eindtermen maakten van de leraars slaven van al te strikte overheidsregeltjes. Vrijheid van onderwijs gaat samen met kwaliteit.” © BELGA
Stefan Vankerkhoven

Lieven Boeve, de directeur van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, reageert vanuit het onderwijscentrum d’Abdij in Assebroek opgelucht na het arrest van het Grondwettelijk Hof. Dat heeft donderdag de eindtermen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs vernietigd. “Scholen en leraars willen vrijheid, ze wensen geen slaven te zijn die louter te strikte overheidsregels moeten uitvoeren.”

De eindtermen bepalen wat een leerling aan het einde van het schooljaar moet kennen en kunnen. In zijn arrest stelt het Grondwettelijk Hof dat de nieuwe eindtermen, die onderwijsminister Ben Weyts opgelegd had, het grondrecht op vrijheid van onderwijs schenden.

Teveel regels

Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, had al in 2020 onderwijsminister Ben Weyts gewaarschuwd dat de nieuwe eindtermen te strikt waren: “Er werden teveel regels opgelegd, de leerkrachten voelen zich didactische slaven. Omdat het onderwijsministerie niet luisterde naar onze opmerkingen, zagen wij ons verplicht om naar het Grondwettelijk Hof te stappen. Het verheugt mij dat het Hof al onze argumenten gevolgd heeft.”

Samen met mgr. Johan Bonny, de voorzitter van de raad van bestuur van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, en met Cindy Lammens, teamverantoordelijke van het katholiek onderwijs, wachtte Lieven Boeve donderdagnamiddag in het onderwijscentrum d’Abdij langs de Baron Ruzettelaan in Assebroek het arrest van het Grondwettelijk Hof af. De schaduw van de Sint-Pietersbdij van Steenbrugge gaf hen de nodige rust en zelfvertrouwen.

Blij

Na het verlossend bericht over het arrest uitte Lieven Boeve zijn blijdschap: “Vrijheid en kwaliteit van onderwijs gaan samen. De nieuwe eindtermen gaven scholen en leraars te weinig vrijheid om vanuit hun professionaliteit les te geven. Leerkrachten willen niet louter de uitvoerders zijn van een rigide overheidsprogramma. Twee jaar geleden al hebben we gepleit voor versobering. Voor het kunstsecundair onderwijs bijvoorbeeld boden de nieuwe eindtermen te weinig praktijkvakken.”

“Eindtermen dienen een minimumdoelstelling te zijn, die elke school vrij verder kan invullen. Het Hof volgt de redenering die wij, net als de Steinerscholen, vroegen. Het arrest zorgt gelukkig niet voor chaos, het Hof geeft de overheid en de scholen tijd om zich aan te passen tot 2024-2025. Voor volgend schooljaar verandert er niks. Onze aangepaste leerplannen garanderen trouwens ook voldoende continuïteit. Leerkrachten, ouders en leerlingen moeten zich geen zorgen maken”, aldus Lieven Boeve.

“We moeten nu opnieuw aan tafel zitten met de overheid om een nieuwe formule uit te dokteren. Met minimum doelstellen die erover waken dat alle leerlingen mee in bad kunnen, maar die tegelijkertijd ook voldoende prikkels bieden voor uitmuntende leerlingen”, besluit Lieven Boeve.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.