Leerlingen ‘t Saam brengen leerstof in de praktijk en wagen ‘eisprong’ aan de IJzertoren

STEM-lessen in ‘t Saam campus Cardijn zijn niet zomaar gewone lessen. Leerlingen ‘beleven’ als het ware de leerstof en de inhoud. Via verschillende uitdagingen wordt Science, Technologie, Engineering en Mathematics projectmatig aangeboden.

Zo start elk project met een uitdaging. Leerlingen ontdekken samen of in groepjes de verschillende facetten van het doel. Via proeven, opzoekwerk, uittesten enz. ervaren de leerlingen wat mogelijk is en wat niet. Leerlingen ontwerpen hun eigen constructie en als laatste gaan ze de uiteindelijke uitdaging aan.

“De uitdaging van dit project was om een ei van een bepaalde hoogte te gooien zonder dat het breekt. Leerlingen uit 1 STEM ontdekten eerst dat demping, luchtweerstand, oppervlakte ,belangrijke factoren zijn waar er moet mee rekening worden gehouden” vertelt directeur Bart Lalema ” Na het ontwerpen op papier volgde al vlug het ineensteken van de constructie. Met verschillende testfases kwamen de leerlingen tot het uiteindelijk eindresultaat.”

Vorig jaar mochten de leerlingen dit gooien van het dak van de school, dat is 5 meter. Dit jaar maakten de leerkrachten het een stuk uitdagender. ” Werp je ei van de …IJzertoren, vanop een hoogte van 84 meter. Dit maakt het als leerling en leerkracht uiteindelijk wel heel spannend!

De directie van de IJzertoren was direct akkoord met onze ‘challenge’, maar dit moest uiteraard gebeuren buiten de openingsuren om de veiligheid te garanderen.” Dit STEM-project kreeg door die enorme uitdaging uiteraard heel wat naklank bij de ouders en collega’s. “Ouders hielpen mee denken om het project van hun zoon te doen slagen. Het waren trouwe supporters bij de wedstrijd zelf. Ook enkele collega’s vroegen of het niet mogelijk was dat ook zij een constructie konden maken. Zeg nu zelf, wat kan er mooier zijn, dan leerlingen opzetten tegen leerkrachten om een wedstrijd met gelijke middelen te winnen” vertelt leerkracht Andy Hoet ” Het visualiseren van de leerstof zorgt ervoor dat de leerlingen gemakkelijker de leerstof onthouden en dat is waarrond het te doen is in STEM! We realiseerden ook al andere projecten zoals een eigen Fidget spinner zolang mogelijk laten draaien en het bouwen van een robot met daarbij de uitdaging wiens robot de speelplaats opruimt.”

Een strakke wind zorgde ervoor dat een aantal eieren in de tuin van het nabijgelegen KTA belandde. Sommige eieren bleven heel, maar een groot aantal landde helaas toch gebroken op de grond.

(AC)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.