Leerlingen starten schooljaar als echte Flandriens

Sien Vandaele, Griet Raes, Elke Lagrange, Herlinde Blockeel, directrice Annick Cornette, Margaux Lagae en Laura Dieryckx proberen van de gemeenteschool de wielergekste school te maken. (foto JT)
Redactie KW

De kinderen van de gemeentelijke basisschool zullen zich de eerste weken van het nieuwe schooljaar als een echte Flandrien voelen. Eind september komt het WK wielrennen naar ons land en daar spelen de leerkrachten handig op in.

Het thema luidt ‘Vive le GeHo’, een woordspeling op het bekende praatprogramma van Karl Vannieuwkerke. “We doen mee aan de wedstrijd ‘Wielergekste School van Vlaanderen’ en we dagen onze leerlingen uit met vijf opdrachten in de stijl van Fata Morgana”, opent Herlinde Blockeel. “Op de eerste schooldag zullen de leerkrachten in fietstenue klaar staan om de leerlingen te ontvangen. Zo zullen ze kunnen binnenfietsen onder een wielerboog en houden we later op de dag ook een belletjesconcert. Elke dag wordt gestart met een dansje.”

We motiveren de kinderen om met de fiets naar school te komen

“De uitdagingen die de leerlingen moeten volbrengen worden per graad ingedeeld. Elke opdracht heeft uiteraard een link met de fiets. Zo proberen we zelf een fiets te maken uit kosteloos materiaal. We organiseren verder de grootste fietscarwash ooit”, vervolgt Griet Raes. “Het hoogtepunt komt echter de tweede week. Op donderdag starten we om 14 uur met een rolmarathon. De kinderen zullen op de rollen fietsen en ’s avonds en ’s nachts nemen de leerkrachten dan over. Het is de bedoeling om 24 uur non-stop de kettingen te laten draaien. Sommige leerkrachten zullen hiervoor dus hun nachtrust opofferen. Op vrijdag volgt dan een grote slotshow. We zullen dit vervolgens insturen en hopen in de prijzen te vallen.” De school die zich tot Wielergekste School kroont, wint een bezoek aan het WK en een BMX- en offroad initiatie in het Sven Nys Cycling Center. Tijdens de derde week van september staat de strapdag in de spotlights. “We proberen tijdens september de leerlingen te motiveren om zo veel mogelijk met de fiets te komen. We besteden ook de nodige aandacht aan een verkeersveilige school en schoolomgeving”, besluit Herlinde Blockeel. (JT)