Kunstacademie ‘in de etalage’ met artistiek traject: “Licht in donkere dagen”

Loïc Lejeune, Owen Paesschesoone, Rémi Parret en Mindo De Backer tonen trots hun werk. (foto MD)©MICHAEL DEPESTELE
Loïc Lejeune, Owen Paesschesoone, Rémi Parret en Mindo De Backer tonen trots hun werk. (foto MD)©MICHAEL DEPESTELE
Redactie KW

Kunstacademie Poperinge en de dienst Lokale Economie sloegen de handen in elkaar en pakken uit met een artistiek etalagetraject in de binnenstad. “In maar liefst 26 gebruikte en leegstaande winkelpanden valt van maandag 14 december tot maandag 4 januari beeldig beeldend werk te bewonderen”, aldus Stefanie Vandewalle, directeur afdeling Beeldende en Audiovisuele Kunsten.

Het concept van de Nocturne, een avondlijke opendeurdag waar alle domeinen – Beeld, Muziek, Woord en Dans – hun kunsten tonen, was stilaan een traditie geworden aan Kunstacademie Poperinge. “Door de huidige coronacrisis was het oorspronkelijk geplande alternatief een Nocturne in het kader van ‘Winter in Poperinge’, met een laatavondshopping als aftrap van een coronaveilige kerstmarkt”, weet Stefanie. “Op het programma stonden op kleine schaal muzikale optredens, uitnodigende dramaperformances en beeldende pareltjes in bestaande en leegstaande winkelpanden. Toen begin november duidelijk werd dat noch optredens voor een publiek, noch extra muros-activiteiten mochten doorgaan, zetten we met het domein Beeldende en Audiovisuele Kunsten op korte tijd een heuse etalage-expo op poten, in het kader van ‘Warm in arm’. Na de herfstvakantie schakelden leerkrachten ondanks de coronabeperkingen een versnelling hoger.”

Eén van de blikvangers van de expo is de Levende Kerststal in de Gasthuisstraat

“Leerlingen uit alle kunstdisciplines, van zes tot zesenzestig jaar of ietsje ouder, experimenteerden er de voorbije weken op los van achter hun schildersezels, draaitafels, drukpersen, kantkussens en montageprogramma’s, allemaal rond het thema ‘licht’. De baseline en rode draad van de etalagetentoonstelling luidt dan ook ‘De kunstacademie brengt licht in donkere dagen’. Alle 26 deelnemende etalages baden in een vleugje goud. Aan de expo werd een selfie-wedsrijd gekoppeld. Wie de gouden hoppebel – een broche ontworpen door ontwerper Bob Kimberley – vindt in één van de etalages en een selfie ervan inzendt naar kunstacademie@poperinge.be maakt wekelijks kans op een Pop-cadeaubon van 20 euro. Het traject loopt de hele Ieperstraat door, over de Grote Markt en de Garenstraat naar de Gasthuisstraat, de Casselstraat tot in de Peperstraat. In de dienst Toerisme, in de bibliotheek en in de deelnemende handelszaken vind je een mooi vormgegeven stadsplannetje, ontworpen door leerkracht-illustratrice Trui Chielens. Elke deelnemende zaak is trouwens te herkennen aan een in het oog springende roze raamsticker.”

Beeldige pareltjes

Eén van de blikvangers van de expo is, naast de talrijke andere beeldige pareltjes die de leerlingen uit hun hoed toverden, de geanimeerde ‘Levende Kerststal’ in de Gasthuisstraat. “Het gaat om een combinatie van verschillende technieken: live action filmpjes die in een 3D-wereld werden geplaatst en waarop stopmotion werd toegepast”, licht leraar Animatiefilm Pieter Verfaillie toe. “Elke leerling ontwierp zijn eigen figuur. Hierbij schuwden ze de humor niet. Zo staan Jozef en Maria te wachten aan de bushalte na een Ikea-bezoek. Ook spelen personages als een barman, een engel, een handvol vissen en een struisvogel, die geassembleerd is uit de verschillende lichaamsdelen van de leerling-ontwerper.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.