Julie Paelinck leidt voortaan basisschool Spelenderwijs: “Ik wil tussen de mensen staan”

Julie Paelinck aan de schoolpoort van Spelenderwijs met burgemeester Liefooghe die in Alveringem de bevoegdheid Onderwijs heeft. (foto AB)
Anne Bovyn
Anne Bovyn Medewerker KW

Gemeentelijke basisschool Spelenderwijs start dit schooljaar met een nieuwe, jonge directeur aan het roer: Julie Paelinck. Samen met haar team is ze de school aan het klaarstomen voor 1 september. “Ik wil een open school leiden en een toegankelijke directeur zijn”, zegt de 32-jarige Koksijdse.

Julie Paelinck oogt energiek en ontspannen. Ze genoot van haar vakantie in Normandië met haar man Sander en hun kindjes Marie-Lou (4) en Cyriel (2). “Vakantie is voor mij rust, cultuur en lekker eten. Normandië is prachtig, we bezochten een stukje oorlogsverleden. En je zal het niet geloven, maar de kindjes vonden het met kanonnen en zo heel boeiend.”

Zorgcoördinator

Terug naar basisschool Spelenderwijs nu waar ze op 1 september start als directeur. De functie is nieuw, de school en het team zijn dat niet. Julie was er de voorbije zes jaar immers zorgcoördinator.

Julie heeft al een diploma logopedie, pedagogische wetenschappen en lager onderwijs. Om goed gewapend te zijn in haar job, start ze vanaf september de tweejarige opleiding voor startende directeurs.

Een verdere digitalisering lijkt me straks de grootste uitdaging

“Er komt heel wat op mij af, want als schooldirecteur leid je toch een klein bedrijf”, vertelt Julie. “Ik was hier al werkzaam, maar ik had geen eindverantwoordelijkheid. Dat verandert nu. Maar ik heb het gevoel dat ik met mijn gat in de boter gevallen ben. Hier werkt een enthousiast team dat in dezelfde richting kijkt. Ik krijg van alle kanten gelukwensen. Jan Candaele van de vrije basisschool heeft mij al gecontacteerd en zelfs de dorpspastoor is zich – met het oog op de communies – al komen voorstellen. Beetje bij beetje vind ik mijn draai. Ik moet wel zeggen dat ik van mijn voorganger een goeie overdracht krijg. Hij volgt nog even alle mails mee op. Vorige dinsdag hadden wij hier onze startvergadering met het hele team. Het draaiboek legde ik aan Patrick voor. Hij geeft tips, keurt goed en stelt gerust. Heel fijn is dat! In mei hebben we nog samen de invulling van de lestijden voor dit schooljaar gedaan. Een pittige oefening voor een beginner als ik, maar routine voor een ouwe rot als Patrick”, glimlacht Julie.

Sterktes

“Hoe ik mezelf zou omschrijven? En wat de school en het bestuur van mij mogen verwachten? Ik denk dat ik communicatief en organisatorisch sterk ben”, oppert Julie. “Planningen opmaken en bijsturen, ik doe dat echt graag. Ik wil ook een toegankelijke directeur zijn en een vertrouwenspersoon. Dat houdt in dat je op de juiste manier omgaat met wat mensen je komen vertellen. Ik wil ook tussen de mensen staan. Patrick stond elke dag om 16 uur aan het zebrapad om iedereen uit te zwaaien. Het is iets dat ook ik zoveel mogelijk wil doen.”

“Kijk, wij hadden al een nieuw directiebureau en een extra klaslokaal. Straks komen daar nog een nieuw sanitair blok voor de kleuters, een lerarenkamer en een speel- en leertuin bij. De speelplaats zelf wordt nog heraangelegd met een natuurlijke speelheuvel. Deze school is dus een hele leuke plek, voor kinderen én leerkrachten. Bepaalde scholen hebben een lerarentekort, maar ons team is voltallig. Wij hebben ook voldoende handboeken kunnen aankopen. Juf Els Lemaire die halftijds voor de derde kleuterklas staat, neemt mijn job van zorgcoördinator over. Zij was al trekker op dat vlak en ik zie haar dat zeer goed doen. Een verdere digitalisering lijkt me de grootste uitdaging van de komende jaren. We kregen budget van de Vlaamse overheid om voor alle kinderen van het vijfde en zesde leerjaar een eigen computer aan te kopen. Het is nu zaak om die tablets zinvol te integreren in de praktijk. Ik wil ook daaronder mijn schouders zetten”, besluit Julie.