Jonas Hindryckx leidt Rhizo Sport- en Lifestyleschool: “Leerlingen vormen in hun totale persoon”

Redactie KW

Jonas Hindryckx (29) is de nieuwe directeur van de Rhizo Sport- en Lifestyleschool. Hij vervangt Dominique Detremmerie die met pensioen ging.

Door Els Deleu

Jonas Hindryckx groeide op in Houthulst maar woont nu met zijn partner Kirsten en hun dochtertje Rachelle (bijna 5 maanden) in Kortrijk. Hij speelt liefhebbersvoetbal bij een ploeg in Vichte en startte onlangs opnieuw met tennissen in Kuurne. Na het college in Diksmuide trok Jonas naar Vives om er een bachelor marketing te volgen. Tijdens die periode ging hij ook zes maanden op Erasmus naar Spanje. Daarna deed hij een master in de economische wetenschappen, in het Frans in Bergen.

Na die opleiding trok Jonas naar Engeland om ook daar nog een jaar economie te studeren. “Ik sta heel open voor buitenlandse opleidingen. Ze zijn heel interessant om verschillende vormen van onderwijs te zien en mee te maken.” Jonas heeft ook nog een postgraduaat schoolbeleid, een opleiding tot preventieadviseur en een specifieke lerarenopleiding achter de rug.

Verschillende leerlingenprofielen

Jonas werkte vijf jaar in Mariagaard, een middelbare school in Wetteren. “Ik ben er gestart als financieel verantwoordelijke en daar kwam later ook logistiek, infrastructuur en preventie bij”, vertelt hij. Twee jaar geleden werd hij er adjunct-directeur in de bevoegdheid van alle ondersteunende diensten. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Jonas dus al vijf jaar ervaring in schoolbeleid. “Het pedagogische heeft me altijd geïnteresseerd, vandaar mijn keuze om in een school te werken. Mijn taak ging echter meer naar het ondersteunende. In mijn nieuwe directiefunctie bij Rhizo kan ik mijn ervaring en talenten inzetten om deze school verder uit te bouwen. Het is ook een uitdaging omdat in de Lifestyleschool en de Sportschool verschillende leerlingenprofielen zitten die elk een andere aanpak zullen vergen. Door te differentiëren, zonder het objectieve uit het oog te verliezen willen we het maximum uit de leerlingen halen!”

Jonas hoorde al dat hij in een gemotiveerd korps terecht komt. “Dat heb ik ook al gemerkt en dat wil ik aanhouden en misschien nog versterken. De leerkracht is eigenaar van zijn job en verwezenlijkt daarin zoveel mogelijk volgens zijn of haar persoonlijkheid. Langs de andere kant hoop ik ook op engagement via medezeggenschap en inspraak. Een school is niet zomaar bezig met een goed doel. We moeten ook kwaliteitsvol onderwijs bieden en door voldoende contacten te leggen en te houden met andere scholen, de stad, de ouders en instanties zoals CLB de school een goede uitstraling geven. De pedagogische visie van Rhizo wil ik hier als leidraad gebruiken: een warm nest en motiverend onderwijs bieden met pittige leerlingen. Dat laatste trekt mijn aandacht omdat dit aangeeft dat we proberen de leerlingen in hun totale persoon te vormen zodat ze met kennis hun job kunnen uitvoeren én ook hun plaats in de maatschappij kunnen opeisen!”