John Crombez springt bij in secundair onderwijs om lerarentekort op te lossen: “Nog meer docenten bereid om bij te springen”

John Crombez geeft enkele uren per week les in Athena Centrum. © foto LB
Leen Belpaeme
Leen Belpaeme Medewerker KW

Ook in Oostende heeft het lerarentekort in de praktijk steeds meer gevolgen voor de leerlingen. Zo wordt er steeds vaker studie voorzien in plaats van les omdat er gewoon geen leerkracht gevonden wordt.

Vooruit Oostende deed een voorstel waarbij stad Oostende een regierol opneemt om docenten uit het hoger onderwijs voor enkele uren in het secundair in te schakelen. Fractieleider John Crombez bleef alvast niet bij de pakken zitten en geeft ondertussen al twee weken enkele uren les in Athena Centrum.

Vacatures raken niet ingevuld

Het nijpende lerarentekort is al enkele jaren een belangrijk thema dat ook in Oostende grote gevolgen begint te krijgen. Bij scholengroep Stroom alleen al zijn er dertig vacatures die niet ingevuld geraken. Er wordt naar alle mogelijke oplossingen gezocht om ervoor te zorgen dat de kinderen toch onderwijs kunnen krijgen, maar dat is alles behalve makkelijk.

“In het basisonderwijs maken we nu steeds vaker gebruik van kleuteronderwijzers, maar deze mensen zijn anders opgeleid en dat komt de kwaliteit niet ten goede. Soms moeten we ook klassen samenvoegen waardoor ze uit hun voegen barsten”, licht algemeen directeur Chris Vandecasteele toe.

Gepensioneerde leerkrachten opnieuw voor de klas

In het secundair moeten leerlingen dan weer steeds vaker overgaan op zelfstudie. “Vooral bij vakken als wiskunde en Frans is het tekort nijpend en wordt het echt een groot probleem.” In de scholengroep werden ondertussen al drie gepensioneerde leerkrachten terug in dienst genomen om de gaten te vullen.

De algemeen directeur juicht het idee om hogeschooldocenten in te schakelen zeker toe. “Alle voorstellen zijn goed om ervoor te zorgen dat er les kan gegeven worden. Administratief is dat ook gemakkelijk te realiseren. Kandidaten mogen zich altijd aanmelden.”

Ik ben zelf beginnen rondbellen en ik moest maar twee directeurs bellen. Twee dagen later stond ik al voor de klas.

John Crombez, die na zijn voorzitterschap bij de sp.a terug aan de slag ging bij de Universiteit Gent toont ondertussen zelf al het goede voorbeeld.

“Ik doe momenteel vooral een onderzoeksopdracht waardoor ik maar een beperkt aantal uren les geef. Voor mij was het dus gemakkelijk te organiseren om tijd vrij te maken. ik besef ook dat dit niet voor elke docent het geval zal zijn, maar ik vond het belangrijk om iets te doen.”

Geen volledige lesopdracht

“Ik zie al enkele weken dat er steeds meer scholen zijn waar bepaalde vakken niet meer gegeven worden en dat er tegelijkertijd niets naar voren kwam om dit probleem op te lossen. Ik ben daarom zelf beginnen rondbellen en ik moest maar twee directeurs bellen. Twee dagen later stond ik al voor de klas.”

Het gaat niet om een volledige lesopdracht. “Door enkele uren in te springen kan er soms al veel opgelost worden. Ik geef nu aan drie klassen economie waardoor er een leerkracht vrijkomt die wiskunde kan geven op een andere campus.” Crombez zal het blijven doen tot na de kerstvakantie. “Daarna zien we wel weer, maar als de nood het hoogst is moeten er soms creatieve oplossingen gezocht worden”, vindt Crombez.

Stad moet rol spelen

Het voorstel van Vooruit werd maandag voorgelegd op de gemeenteraad van Oostende, maar de meerderheid ging er niet op in. “Ik ben het voorstel wel genegen, maar het is moeilijk te organiseren omdat er geen uitgebreide poule aan docenten is in Oostende. Het zou ook om vrijwilligerswerk moeten gaan omdat je anders het ene tekort oplost door er ergens anders één te creëren”, zei schepen van Onderwijs Natacha Waldmann.

Volgens Crombez zijn er wel meer collega’s bereid om in te springen. “Zij weten momenteel gewoon niet waar ze terecht kunnen om zich aan te bieden. Als mensen bereid zijn, zouden ze ergens terecht moeten kunnen om zich aan te melden. Hier zou de stad wel degelijk een rol kunnen spelen. Ik hoop daarnaast dat ook de rectoren van de universiteiten en hogescholen met een voorstel bezig zijn”, zegt Crombez nog.

Instroom in lerarenopleiding

Om het lerarentekort structureel aan te pakken moet de instroom in de lerarenopleiding volgens Chris Vandecasteele omhoog. “Zeker in West-Vlaanderen kiezen steeds minder jongeren voor deze richting. Ook het aantal zij-instromers verhogen zou een oplossing kunnen zijn.”

(LB/foto LB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier