Jabbekenaar Gill Derous memoriseert 225 cijfers na de komma: dat is iets waar je Pi tegen kan zeggen!

De kraks Lars, Gill en Emma kunnen Pi opzeggen tot om en bij de 200 getallen na de komma. © GF
Redactie KW

De zesdejaars van basisschool De Wassenaard hielden een heel uitzonderlijke geheugenwedstrijd. De drie klassen gingen de uitdaging aan om zoveel als mogelijk getallen na de komma van Pi te memoriseren. Gill Derous deed iedereen verstomd staan met het opzeggen van maar liefst 225 cijfers na de komma.

In de leerplannen van het zesde leerjaar staat dat leerlingen de omtrek en de oppervlakte van een cirkel moeten kunnen berekenen. Daartoe moeten ze natuurlijk ook het getal Pi kennen.

“En het staat wel niet in de leerplannen, maar reeds enkele jaren houden we een geheugenspelletje tussen onze zesdejaars met het getal Pi,”zegt meester Kurt Taecke. Dit jaar waren de resultaten uitzonderlijk!

“Kinderen hebben geleerd dat je door inzet en volharding beter kan presteren”

“Het leek ons leuk om tegen alle leerplannen in de drie klassen van het zesde leerjaar het getal Pi na de komma zoveel mogelijk verder te leren. In elke klas hebben we er de drie beste leerlingen uitgehaald voor het finalespel. De drie klassen zijn samengekomen en de drie beste mochten het tegen elkaar opnemen.”

Fotografisch geheugen

“We doen dit al een aantal jaar met de zesdejaars, maar het resultaat dit jaar springt er echt wel uit. Gill Derous noemde luidop voor alle zesdejaars 225 correcte cijfers op na de komma. Hij leerde dit net als de meesten per vijf getallen. Soms vallen ze stil om dan enkele seconden later de draad weer op te pikken. Het lijkt wel alsof ze spieken. Bij navraag blijkt echter dat de kinderen vooral een beroep doen op hun fotografisch geheugen.”

De tweede plaats is voor Lars Vitse met 191 cijfers na de komma en op plaats 3 staat Emma Meulemeester, uit de klas van meester Kurt, met 180 cijfers na de komma. “Gill had gehoord dat er ook andere leerlingen ruim 190 hadden, maar deed er dan nog 50 bovenop de avond voordien. Stress heeft dus ook zijn invloed, want iedereen kon op ‘de finale’ toch minder naar voren brengen dan dat hij of zij had gememoriseerd.”

Inzet en volharding

“Het was natuurlijk maar een memospel, waar er geen leerdoelen aan gelinkt zijn. Maar volgens mij kunnen de kinderen er wel wat uit leren.”

“De kangoeroeklas met hoogbegaafde leerlingen komt één keer per week samen om een uitdagende les te krijgen. Dit gaat van Italiaans tot Arabisch of tot archeologie. Wel, het zijn niet deze hoogbegaafde leerlingen die in deze wedstrijd naar boven komen.”

“Hier is het vooral een kwestie van inzet en volharding. Dat hebben de kinderen er dan misschien wel uit geleerd; dat je met inzet en volharding heel wat beter kan presteren en zo gerust naast iemand met een hoger IQ er kan staan. Dat is misschien zelfs een levensles”, besluit meester Kurt, die zelf geen zo’n wiskundeknobbel blijkt te zijn.

“En mijn leeftijd, 56 jaar, maakt ook al dat het geheugen niet meer zo vlot meewil”, lacht hij. (PA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier