https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

In ’t Augustijntje is het ’t hele schooljaar door Werelddierendag: kippen op de speelplaats, puppy in de klas

Schoolhond Zoë heeft haar plaatsje in de klas van juf Valérie. © (Foto EG)
Erwin Gabriëls
Erwin Gabriëls Medewerker KW

Op 4 oktober is het Werelddierendag, maar in kleuterschool ’t Augustijntje staan dieren het hele jaar door in de belangstelling. Na drie kippen is er nu ook de nieuwe schoolhond Zoë die deel uitmaakt van de kleuterschool.

Al jaren entertainen rosse Hanne, zwarte Marthe en witte Klaasje de speelplaats van ’t Augustijntje. “We kozen voor rassen die tam en kindvriendelijk zijn: twee zijdehoenders en een cochin”, vertelt Juf Veerle. “De kleuters mochten de namen zelf kiezen. De kippenren ligt midden in de speelweide. Zo maken de kleuters elke dag contact met de kippen. Ze horen bij het decor. Het klinkt zo vertrouwd op school als de kakelende kippen een eitje leggen. De kleuters mogen de kippen verzorgen, eten geven, het hok schoonmaken en eitjes roven. De eitjes die ze vinden, verkopen we aan de ouders die dit wensen. Met de opbrengst kopen we nieuw kippenvoer.”

Schoolhond met een missie

Sinds september krijgen de kleuters voor het eerst een dierenvriend in de klas zelf. Zoë is de puppy van juf Valérie en de nieuwe hond komt vier halve dagen per week mee naar school. Het gaat om een Spaanse waterhond. “Dat is een hypoallergene hond, die bekendstaat als een zeer kindvriendelijk, verstandig, speels, zorgzaam en een aanhankelijk ras”, vertelt juf Valérie, die het idee lanceerde om Zoë te introduceren op school. “We zien hier veel mogelijkheden. Aaien, knuffelen, wandelen pootje vragen en voorlezen. Kleuters leren op verschillende manieren omgaan met de hond. Ook wie bang is, trekken we langzaam over de streep”, vervolgt Valérie. “Zoë kan helpen om verlegen kleuters uit hun schulp te laten kruipen en wordt ingezet om de taal van de kleuters te stimuleren. Een hond is een goede luisteraar en helpt kinderen die moeite hebben met praten. Het geeft niet als een kleuter een woord verkeerd uitspreekt. Een schoolhond is geduldig, geeft geen commentaar en zal niet uitlachen of verbeteren. Zo krijgen de kleuters meer plezier en zelfvertrouwen. We stimuleren hen, maar forceren niets. Zoë bepaalt ook het ritme. De kleuters leren dit respecteren. Alles gebeurt met respect voor het dier. Als Zoë te moe is, kan zij rusten.”

Meerwaarde voor de school

“Toen juf Valérie met het idee kwam, geloofde ik meteen in de meerwaarde van een schoolhond”, vervolgt directrice Trui Demasure. “Ik vroeg me echter af hoe de ouders van onze kleuters zouden reageren. Het is natuurlijk belangrijk dat ook zij meegaan in ons verhaal. Maar we vonden het project té waardevol om niet op te starten. Alle collega’s stonden er ook achter, dus gingen we ervoor. De ouders werden geïnformeerd en Zoë werd geïntroduceerd. Op onze infoavond van vorige dinsdag konden de ouders zelf kennis maken met Zoë. Iedereen is heel enthousiast over dit initiatief. Zoë, onze schoolhond is dus echt een meerwaarde. Dat kunnen het team, de kleuters én de ouders beamen.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.