Howest start met opleiding ‘artificiële intelligentie in de zorg’

Annelies Nollet

De Hogeschool West-Vlaanderen start vanaf academiejaar 2020-2021 met ‘AI for Healthcare’ een nieuwe zogenaamde navorming van een half jaar. De opleiding is vooral gericht op bio-informatici, academici en IT-personeel in de zorg. “Het doel van deze opleiding is om niet enkel de impact van AI op de zorg te begrijpen, maar de cursisten ook AI te leren toepassen in levensechte praktijkvoorbeelden”, klinkt het.

“Als de voorbije maanden ons iets hebben geleerd, dan is het dat het belang en de toekomstkansen van de zorgsector nooit groter waren. Tegelijkertijd is Artificial Intelligence een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het interpreteren van (medische) data. Howest start daarom vanaf academiejaar 2020-2021 een nieuwe navorming ‘AI for Healthcare’“, dat kondigde de hogeschool deze week aan.

Ook in de praktijk

De nieuwe navorming is een initiatief van de bacheloropleidingen Multimedia en Communicatietechnologie (MCT) en Biomedische Laboratoriumtechnologie en de eraan verbonden bachelor-na-bachelor Bio-informatica. “Het doel van deze navorming is om niet enkel de impact van AI op de zorg te begrijpen, maar de cursisten ook AI te leren toepassen in levensechte praktijkvoorbeelden. De nieuwe navorming is dan ook vooral gericht op bio-informatici, academici en IT-personeel in de zorg (een basiskennis programmeren wordt verondersteld).”

Het unieke van de navorming is dat cursisten eerst een snelcursus in de biomedische materie en context krijgen en daarna aan de slag gaan met de specifieke data. Gaandeweg wordt het enorme potentieel van data voor de zorg duidelijk.

Artificiële intelligentie biedt bijzondere mogelijkheden in de gezondheidszorg. In het bijzonder: accuratere diagnoses, medicijnen aangepast aan het fenotype en het ondersteunen van dokters bij het verwerken van medische data zodat zij meer tijd kunnen spenderen aan de patiënt.

Engelstalige opleiding

De navorming loopt over een half jaar, van januari 2021 tot juni 2021 en wordt in het Engels gegeven. Volgens het principe van ‘blended learning’ worden contactmomenten gecombineerd met afstandsonderwijs. De opleiding is zo combineerbaar met een fulltime job. Op het programma staan onder meer het classificeren van ziektes (al dan niet aan de hand van foto’s), het analyseren van ECG-data en DNA-sequenties. Daar gaan de cursisten vervolgens praktisch mee aan de slag. Relatief eenvoudige regressietechnieken tot complexe deep learning komen aan bod.

Het docententeam bestaat uit Marie Dewitte, biomedica gespecialiseerd in AI, Cedric Hermans, bio-informaticus en Wouter Gevaert, AI-expert en lector met meer dan 10 jaar ervaring in AI.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.