Enkel maar verliezers nadat jonge leerkracht de pedalen verliest in Roeselare

Damienne Cottens en Patrick Vandaele bij de wereldkaart in de Burgerschool. (foto Stefaan Beel) © (foto Stefaan Beel)
Peter Soete

“Ja, amai, jouw godsdienst is alles, hé. Wat ga je later doen? Een bom laten ontploffen en ‘Allah Akbar’ zeggen?” Met die woorden ontspoorde een discussie in de Bugerschool tussen een jonge interimleerkrachte en een allochtone leerlinge volledig. Het incident werd gefilmd en een audioversie ervan belandde op sociale media. De lerares is ontslagen en tegen de leerling in kwestie is een tuchtprocedure gestart. “Dit is een mokerslag voor onze school”, zegt directeur Patrick Vandaele.

“Donderdagmorgen kwam het in de les van een jonge interimaris tot een grote woordenwisseling met enkele leerlingen”, zegt directeur Patrick Vandaele. “Na dat incident stapte de leerkracht meteen naar de adjunct-directeur Dieter Depuydt om te vertellen dat het volledig verkeerd was gelopen. Donderdagavond hoorden en zagen we dan dat het geluidsfragment van die woordenwisseling op sociale media was gepost en meteen kon de zaak niet meer sereen behandeld worden.”

Eerdere signalen

“We moesten onmiddellijk snel en accuraat communiceren. Ook in vorige lessen waren er overigens met haar al discussies geweest, en toen hadden we met haar ook al een aantal gesprekken gevoerd. Op basis van dit alles hebben we beslist dat de interimleerkracht niet meer verder kon op onze school en ze begreep dat. Deze jonge lerares koestert absoluut geen wrok tegenover de school en heeft ook haar verontschuldigingen aangeboden tegenover de familie van de betrokken leerling. Ze staat er echter op om niet gecontacteerd te worden door de media en we respecteren uiteraard haar vraag. We willen haar verdere kansen in het onderwijs ook niet hypothekeren. In scholengroep Sint-Michiel zal ze niet meer kunnen werken, want hier zal ze altijd bekend zijn als de leerkracht die de pedalen verloor. En daar is niemand ongevoelig voor.”

Intussen is duidelijk dat de leerling die uitvloog tegen de leerkracht zelf het audiofragment online heeft geplaatst

“Tegen de leerling die verbaal uitvloog tegen de leerkracht is een tuchtprocedure gestart. Het klopt dat hij in eerste instantie een dag was geschorst, maar intussen is gebleken dat die leerling ook diegene is die het geluidsfragment op het internet heeft verspreid.”

“Een medeleerling heeft het geluidsfragment opgenomen. Ook die werd geschorst. Er is geen enkele aanwijzing dat heel dit incident door de leerlingen bewust in scène is gezet. We onderzoeken alles heel grondig en na afloop kan dit leiden tot een tijdelijke of een definitieve uitsluiting van school voor die leerling.”

Beproeving

“Voor onze school, mezelf en mijn collega is deze periode een serieuze beproeving. Het is niet leuk om zo de media te halen. Vooral omdat wij keihard ons best doen om een warme school te zijn, die consequent handelt en met respect voor alle leerlingen. Doe een bevraging bij alle leerlingen hoe ze zich voelen en 99 procent zal zeggen dat het hier best oké is. Dit feit is een mokerslag voor directie en personeelsleden die zich iedere dag inzetten voor onze leerlingen.”

“Natuurlijk is onze school gediversifieerd. Dat is onze maatschappij ook en scholen zijn toch de spiegel van de maatschappij? Maar wij zijn daar als school niet bang voor, integendeel. In de hal van de school hangt een wereldkaart met pins op alle landen waar onze leerlingen vandaan komen. Maar in dit voorval zijn geen winnaars, enkel verliezers. Zowel bij personeel, leerlingen als directie en bij uitbreiding zelfs de hele scholengroep, die met vragen zit.”

Coördinerend directeur Damienne Cottens van de scholengroep bevestigt dat Sint-Michiel blijft investeren in begeleiding van beginnende leerkrachten. “Elke school maakt hiervoor één of twee uur vrij. Beginnen leerkrachten moeten ook acht nascholingssessies volgen met onder meer klasmanagement, de organisatie van het onderwijs en gedifferentieerd lesgeven.”

Ook vakbond wil snel klaarheid

Ook de vakbond heeft maandag al contact opgenomen met de directie van scholengroep Sint-Michiel. Zij willen vooral een duidelijk beeld van de situatie, om vragen van personeelsleden correct te kunnen beantwoorden.

“Ik heb maandag onmiddellijk een onderhoud gevraagd met de directie van Sint-Michiel”, vertelt Eddy Debruyne, COC-woordvoerder van de scholengemeenschap Sint-Michiel. “Gewoon om een heel duidelijk beeld van de situatie te krijgen. In de pers stond aanvankelijk dat de leerling slechts één dag geschorst was en dat vonden wij toch vreemd. Maar na een gesprek met de directies weten we dat de hele zaak toch in een ander perspectief moet bekeken worden. Wanneer onze personeelsleden vragen hebben over deze zaak, kunnen we nu ook correcte antwoorden geven.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.