Op maandag 9 september werd het zevende Talentcenter van Voka officieel geopend in Flanders Make in de Graaf Karel de Goedelaan in Kortrijk, de eerste in West-Vlaanderen. In het Talentcenter ontdekken leerlingen van het zesde leerjaar tot en met het tweede middelbaar hun talenten en interesses om zo een weloverwogen studiekeuze te kunnen maken.
Elk jaar veranderen 18.000 leerlingen van richting omdat de oorspronkelijke keuze toch niet de juiste bleek. Het Talentcenter legt voor het eerst in Vlaanderen een persoonlijke en wetenschappelijke laag bovenop het bestaande aanbod aan studiekeuzebegeleiding. Na Talentcentra in Mechelen, Hasselt, Gent Antwerpen, Zellik en Genk opent nu ook een Talentcenter in Kortrijk.
Leerlingen tussen 12 en 14 jaar worden begeleid om een studiekeuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Dat gebeurt door middel van wetenschappelijk onderbouwde testen van de UGent. “In onze simulatie zien we ook dat door de gerichte aanbevelingen op basis van persoonlijk rapporten de genderkloof in bijvoorbeeld studiedomeinen als ‘Maatschappij & Welzijn’ of ‘STEM’ wordt gedicht”, vertelt Merel Dutry, onderzoeker UGent.
PTI Kortrijk test uit
De leerlingen van het PTI uit Kortrijk waren de eerste gasten in het gloednieuwe Voka Talentcenter. De tweedejaars Technologische Wetenschappen voerden er testen en proefjes uit, zoals een VR-spel dat ruimtelijk inzicht test. Er zijn ook motorische testen, motivatietesten en cognitieve taal- en rekentesten.
De leerlingen krijgen na afloop een gepersonaliseerd talentenrapport met daarin vrijblijvend de mogelijke studierichtingen die aansluiten bij hun interesses en talenten. Ook voor ouders is het gepersonaliseerde advies nuttig, aangezien ze vaak onvoldoende op de hoogte zijn van de waaier aan studiemogelijkheden in hun regio.
“Het Talentcenter is een unieke kans voor de leerlingen om hun talenten te ontdekken, want op die leeftijd is dat moeilijk zelf in te schatten en wordt de studiekeuze deels door andere factoren beïnvloed”, zegt Ringo Vanden Abeele, leerkracht STEM-technieken en STEM-wetenschappen in het PTI.
“Het geeft hen bovendien een goed beeld van welke studierichtingen bij die talenten passen en naar welke beroepen die kunnen leiden. Het geeft leerlingen meer zelfvertrouwen in toekomstige studiekeuzes. Ook voor leerkrachten is het talentenrapport interessant, zo kunnen we op het einde van het jaar gerichter (her)oriënteren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier