De Frères geven eigentijdse invulling aan oud gebouw: Klaslokalen in het klooster

Kersvers directeur Tim Coppejans en Frank Demuynck.© Davy Coghe
Kersvers directeur Tim Coppejans en Frank Demuynck.© Davy Coghe
Redactie KW

De Broeders Xaverianen, die in het najaar van 2016 hun thuisbasis in de Mariastraat verlieten, stelden hun klooster ter beschikking van hun eigen Franciscus Xaveriusinstituut, de ‘Frères’. Voor de school een buitenkans om volgens de nieuwste didactische normen een compleet nieuwe vleugel in te richten.

Wie vandaag aanbelt bij SFX, de Frères in de Mariastraat, kan zich amper voorstellen dat de open, uitnodigende onthaalruimte waar hij ontvangen wordt tot voor kort deel uitmaakte van het oude klooster. Achter de hoge, intact gebleven baksteengevels in de Mariastraat kwam in dat voormalige broederklooster een heel nieuw schoolgebouw tot stand.

“Uiteraard was het met een dubbel gevoel dat de bejaarde broeders de deur van hun vertrouwde kloostergebouw achter zich dicht trokken. Tenslotte lieten zij op deze plek zo’n honderdzeventig jaar schoolgeschiedenis achter”, verduidelijkt kersvers directeur Tim Coppejans. “Maar samen met hen kozen wij ervoor om het onvermijdelijke, hun verhuizing naar woon-zorgcentrum Herdershove in Sint-Pieters, te koppelen aan het nuttige. Het project bood ons de gelegenheid om onze school meer ademruimte te geven en bovendien de nieuwste pedagogische keuzes te maken.”

Een rondleiding doorheen de gloednieuwe lokalen maakt duidelijk wat daarmee wordt bedoeld. De voormalige kapel van het klooster is vandaag een stemmige bezinningsruimte, maar het is de enige plaats waarvan de functie nog verwijst naar wat ze voorheen was. Op het gelijkvloers werd tevens plaats gemaakt voor het secretariaat, spreekkamers en vergaderlokalen.

Activerende leerruimtes

Waar op de verdiepingen ooit de broeders hun slaapkamers hadden, kunnen de leerlingen nu terecht in ruim bemeten klaslokalen die de directeur trots omschrijft als ‘activerende leerruimtes’. Lokalen die door hun specifieke indeling leerkracht en leerlingen uitdagen om, weg van het klassieke luister-en-leer-verhaal, aan de slag te gaan met nieuwe lesformules. Stuk voor stuk klassen voorzien van het nieuwste didactisch materiaal en badend in een heldere aankleding, waar ons terloops ook de rustgevende akoestiek opvalt. Labo’s, gekoppeld aan instructielokalen vormen samen een heus ‘wetenschapsblok’.

“Het ontwerp van architectenbureau Salens voldoet helemaal aan de verwachtingen die wij formuleerden”, aldus Frank Demuynck, bestuurslid van Scholengroep Karel de Goede, waar de Frères deel van uitmaken. “Uiteindelijk is het uitgangspunt van de hele verbouwing het idee dat de infrastructuur het pedagogische volgt”, aldus directeur Coppejans. (PM)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.