Basisschool De Regenboog heeft even twee directrices: “Blij om in de schaduw van Ingrid te mogen werken”

foto AVH
Redactie KW

Nog tot en met het pensioen van directrice Ingrid Vanhaecke mag opvolgster Charlotte Van Thournhout in haar voetsporen lopen om de kneepjes van het vak te leren. Een uniek traject dat volgens Charlotte de beste manier is om zich voor te bereiden op haar functie.

Vanaf april 2022 krijgt basisschool De Regenboog een nieuwe directrice. Charlotte Van Thournhout was 17 jaar lang actief als leerkracht Engels in het buitengewoon secundair onderwijs en had daarnaast ook heel wat engagementen. Zo deed ze heel wat projecten voor de school waarvoor ze werkte en was ze voorzitster van de ouderraad van De Regenboog.

Ideale opvolgster

“Ik zag haar daarom als mijn ideale opvolgster”, steekt huidig directrice Ingrid Vanhaecke van wal. “Dit is een uniek traject waarbij ik haar de komende maanden alles kan uitleggen. Toen ik directrice werd, kreeg ik de sleutels en een korte rondleiding. Daarna moest ik alles zelf uitzoeken. Kunnen meelopen met een directrice zorgt voor een veel betere voorbereiding.”

We willen ons allebei inzetten voor een warme school

Charlotte Van Thournhout groeide naar eigen zeggen toe naar de job van directrice. “Ik merkte door mijn verschillende engagementen dat leiding geven helemaal mijn ding is. Ik heb een groot hart voor het onderwijs en ben eigenlijk in die diverse taken gerold. De laatste jaren groeide ik meer en meer in die rol waarbij ik teams moest aansturen. Ook al bestond dit traject niet, toch zou ik graag een directiefunctie opnemen. Maar dit is een pluspunt.” Voor die intensieve samenwerking is het bovendien belangrijk dat beide dames goed overeenkomen. “En dat is zeker en vast het geval”, vertelt Ingrid. “Onze pedagogische visie heeft veel raakpunten en we willen ons allebei inzetten voor een warme school met veel verbondenheid. Bovendien willen we onze 30 leerkrachten ook op het vlak van persoonlijke groei ondersteunen.”

Na bijna twee schooljaren waarin corona een grote rol speelde, hopen beide directrices nu weer te kunnen focussen op het onderwijs en de leerling zelf.

Veel geleerd

“Toch hebben we ook veel kunnen leren van de crisis”, vertelt Charlotte. “Zo merkten we bijvoorbeeld dat we vroeger erg veel activiteiten deden, waardoor de focus soms minder op het onderwijs en het pedagogische aspect lag.” De 272 ingeschreven leerlingen een mooi schooljaar geven, zonder extra coronazorgen, dat is waar de directie dit jaar op inzet.