Assebroek krijgt er met Jan Fevijn een nieuwe school bij

Redactie KW

Campusschool Jan Fevijn biedt een volledige schoolloopbaan aan binnen één school, kinderen kunnen hier van 2,5 tot 19 jaar terecht.

“De school start met een uniek concept ‘Mens en wetenschap'”, zegt Wim Van Kerckvoorde, algemeen directeur van Scholengroep Brugge-Oostkust die een 35-tal scholen verenigt in de regio Brugge-Oostkust. Vrijdag 16 januari werd de geboorte van de nieuwe school gevierd samen met het personeel. Op 1 september 2015 gaat campusschool Jan Fevijn officieel van start.

Schoolloopbaan binnen één school

De scholen ingericht door de Vlaamse gemeenschap in Assebroek en Sint-Michiels bundelen hun krachten. “Deze schaalvergroting biedt vele voordelen. Vooral voor de leerling. Die kan nu binnen één school zijn volledige schoolloopbaan vervolledigen. De leerlijnen van basis- en secundair onderwijs zijn bovendien 100% op elkaar afgestemd. Dit garandeert een overgang zonder kennishiaten. Campusschool Jan Fevijn biedt zowel studierichtingen met focus op hoger onderwijs als de arbeidsmarkt. Halverwege een schooljaar veranderen van de ene studierichting naar de andere, wordt dankzij de samenwerking ook haalbaar”, zegt Sylvie Decommer, directielid Jan Fevijn voor het basisonderwijs.

Meer middelen

Door de krachten te bundelen beschikt campusschool Jan Fevijn over meer middelen. Infrastructuur en ondersteunende diensten worden gedeeld. Hierdoor komen er gelden vrij. “De directies van de oorspronkelijk vijf scholen en hun diverse werkgroepen en administraties buigen zich bovendien niet langer afzonderlijk van elkaar over hetzelfde. Zij kunnen hun werklast nu verdelen waardoor er meer tijd vrij komt voor het begeleiden van de leerling.”

Extra leerinhoud

Deze vrijgekomen tijd en middelen stopt campusschool Jan Fevijn in een uniek concept: mens en wetenschap. “De lesprogramma’s van al onze leerlingen, of ze nu in het ASO, TSO of BSO zitten, worden hiermee verrijkt.”

Campusschool Jan Fevijn biedt wetenschappelijke studierichtingen – denk aan wiskunde en Latijn – alsook mensgerichte opleidingen zoals verzorging en jeugd- en gehandicaptenzorg.

“Darwin en Nightingale op één campus, zeg maar. De eerstgenoemde groep leerlingen focust zich vanwege hun vakken vooral op theorie, wetenschap en cijfers. De andere groep krijgt veel praktische vorming, gericht op toepassing door de mens. De nieuwe school voegt hier voor beide leerlingengroepen iets aan toe: inzicht in de relatie tussen de twee. We laten de ASO-leerlingen zien wat die wetenschappelijke feiten en cijfers uit hun boeken concreet betekenen voor de mens en zijn omgeving. En andersom. We geven de leerlingen uit de praktijkrichtingen extra kennis en inzicht mee, zodat ze het wetenschappelijke fundament van hun handelen kennen. Met andere woorden, wij beantwoorden de vraag ‘waarom moet ik dit kennen?’ of ‘waarom moet ik dit zo doen?’. Op die manier verbreden we de blik van al onze leerlingen”, verduidelijkt Mario Boulez directielid voor de afdeling atheneum.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.