Alle leerlingen in de rij of niet?

© Getty Images/iStockphoto
Redactie KW

Belsignalen zijn onlosmakelijk verbonden met scholen en met leerlingen die naar de rij stappen. Maar is dit nog wel zo in het schooljaar 2017-2018? Stappen de leerlingen nog altijd met de leerkracht in rij naar het klaslokaal en moet er gezwegen worden in de rij? Wij vroegen het in de Roeselaarse middelbare scholen.

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Weer naar school.

In Onze Jeugd wordt er twee keer gebeld voor aanvang van de lessen. “Het eerste belsignaal geeft aan dat onze leerlingen zich naar hun klasrij moeten begeven en bij het tweede belsignaal moeten alle leerlingen op hun ‘stip’ staan”, vertelt leerlingbegeleider Detlev Peel. “Ja, een stip op de speelplaats. Voor veel van onze leerlingen is dat een grote hulp. Zeker voor leerlingen met een autismespectrum zijn het belsignaal en de bijhorende stippen een zekerheid. Zo worden ze rustiger, kan de leerkracht de les sneller starten en zijn ze ook aandachtiger tijdens de lessen.”

In Barnum behoren rijen op de speelplaats tot het verleden. “Toen ik hier 30 jaar geleden zelf school liep, moest ik als leerling niet meer in de rij staan en wachten op de leerkracht”, klinkt het bij een medewerker. “Ik heb het dus nooit anders geweten. En ja, dit loopt vlot en onze leerlingen weten precies wat wij van hen verwachten.”

“In de VMS kondigen we het begin van de lessen aan met een belsignaal”, vertelt leerlingbegeleider Vincent Vanhoorne. “In feite zijn het ook twee belsignalen waarbij de klasgroep op het tweede signaal klaar moet staan. De leerkrachten staan daar dan ook al en nemen hun groep één voor één mee in een welbepaalde volgorde zodat de hinder in de gangen minimaal is. Maar er gaat dus geen enkele klasgroep zonder leerkracht een schoolgebouw binnen.”

Hinder minimaal

“In de Burgerschool blijven de leerlingen van het eerste tot en met het vijfde jaar wachten in de rij op de speelplaats tot de leerkracht ze komt halen”, horen we daar. “De zesdejaars mogen op eigen initiatief naar hun klaslokaal. We hadden die maatregel vroeger al eens ingevoerd, we hebben die dan weer afgeschaft en het is nu opnieuw het derde jaar waarin de zesdejaars niet in de rij moeten staan. Zij moeten al voldoende maturiteit hebben om een volwassen schoolhouding aan te nemen.”

“Bij ons in het Klein Seminarie zijn er twee belsignalen en alle leerlingen moeten op de speelplaats wachten op de vakleerkracht”, horen we op het secretariaat. “De leerkracht houdt op de speelplaats een aanwezigheidscontrole en stuurt een leerling met de aanwezigheidsbriefjes naar de aanwezige leerlingenbegeleider of secretariaatsmedewerker. Daarna neemt de leerkracht de klasgroep mee naar het lokaal.”

“Het is voor de school organisatorisch interessant wanneer de derde graad snel de speelplaats verlaat”

In het VTI moet iedereen na het belsignaal in de rij staan. “Vorig jaar was er maar één belsignaal maar nu zijn weer twee. Na het tweede belsignaal moeten de klasgroepen klaar zijn om te vertrekken met hun leerkracht. De eerste graad moet na het tweede belsignaal zwijgen en in stilte meegaan met de leraar. Vanaf het derde jaar mag er eens iets gezegd worden maar het moet rustig blijven.”

“In VABI is er maar één belsignaal meer en gaan de leerlingen in stilte mee met de leerkracht naar het lokaal. In theorie moeten de leerlingen stil zijn na het belsignaal maar we merken dat dit maar echt gebeurt wanneer de leerkrachten voor de rij staan .”

In de Broederschool is er ook maar één belsignaal en gaan de leerlingen met de leerkracht mee naar het klaslokaal. “Het moet niet echt doodstil zijn maar er moet wel een rustige sfeer zijn zodat de lessen onmiddellijk kunnen van start gaan.”

Zelfstandigheid

“In VISO blijven de leerlingen van de eerste en tweede graad op de speelplaats staan tot de leerkracht ze meeneemt naar het klaslokaal”, vertelt directeur-eindverantwoordelijke Veerle Vanoost. “Dit gebeurt zowel op de campus Polenplein als Delbekestraat en we merken wel dat onze leerlingen op die manier rustiger zijn. Onze vijfdejaars en zesdejaars mogen op eigen initiatief naar hun lokaal gaan bij het belsignaal. Dat is een bijkomende differentiatie en wakkert hun zelfstandigheid aan en is voorbereiding op het hoger onderwijs. Bovendien is het voor de school organisatorisch interessant als de derde graad snel de speelplaats verlaat. Zo scheppen we een beetje meer ruimte voor de wachtende leerlingen.”

“Onze leerlingen verzamelen op campus Tant en op campus Groenestraat na het belsignaal op de speelplaats en de leerkrachten nemen ze mee naar het lokaal”, zegt directeur Fangio Hoorlebeke van MSKA. “We hebben daarover geen enkele vraag gekregen vanuit de leerlingenraden. Onze leerlingen vinden het normaal dat het op die manier gebeurt.”

Eenzelfde geluid horen we in Heilige Kindsheid in Ardooie. “Bij ons is er één belsignaal en dat is het sein dat onze leerlingen in de rij moeten staan”, aldus directeur-eindverantwoordelijke Jean-Pierre Ballois. “Dan geeft de leerlingbegeleider op de speelplaats een fluitsignaal en dan moet het rustig zijn. De leerkracht neemt de leerlingen dan in stilte mee naar het lokaal. Er is daar in het verleden wel eens over gesproken maar onze leerlingen zijn dat zo gewoon. Het vormt eigenlijk geen echt item voor ons.”