Ondanks recente sneeuw: Stad Kortrijk bespaart minstens 10.000 euro op strooizout

Christophe Verstraete, Dominique Van Gheluwe, Pascal Halsberge, Nick Taillieu, Yoerik Beyls en Jurgen De Frene vormen het team Publieke Ruimte dat verantwoordelijk is voor het uitstrooien van het zout en de pekel. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

We beleven dit jaar een uitzonderlijk zachte winter. Jammer voor wie van lange wandelingen in de sneeuw of sleeën houdt maar het heeft zo zijn voordelen. We voelen het gebrek aan sneeuw en ijzel namelijk ook in onze portefeuilles. Zo hebben we de afgelopen maanden minder besteed aan energie voor verwarming en moest er ook minder gestrooid worden. Dat laatste bespaart de Stad Kortrijk naar schatting zo’n 10.000 euro.

De Kortrijkse stadsdiensten kochten halverwege 2019, 150 ton zout en 35.000 liter pekel aan. Het zout gaat op de wegen, de pekel op de fietspaden. De aankoop is goed voor een kost van zo’n 18.000 euro. Maar omdat het de afgelopen maanden meer geregend heeft dan gesneeuwd of geijzeld, blijven er van beide letterlijk nog hele bergen over.

“Omdat we wel al redelijk wat preventief hebben uitgereden voor eventuele aanvriezende mist, blijven de besparingen beperkt tot 10.000 euro”, aldus schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). “Maar zowel het zout als de pekel kunnen we makkelijk bewaren tot volgend jaar, dus dat is geen enkel probleem.”

Uit je bed gebeld

Het Team Publieke Ruimte is verantwoordelijk voor het uitstrooien van het zout en de pekel. Ze werken in drie ploegen van acht medewerkers die om de drie weken telkens een week van wacht zijn.

“Dat wil zeggen dat je werkelijk op elk moment van de nacht uit je bed kan gebeld worden”, vertelt Jurgen De Frene (53), hij is al negen jaar aan de slag bij het team. “Op nieuwjaarsnacht bijvoorbeeld moest ik tussen 2 uur en 5 uur de baan op. Dan kom je wel eens wat tegen (lacht). Zelf had ik natuurlijk niet gedronken, dat kan niet als je van wacht bent. Ik heb wel gevierd en ben dan rechtstreeks in mijn vrachtwagen geklommen.”

Doordat wij als eerste op ongestrooide banen rijden, nemen we een groot risico – Yoerik Beyls

Die vrachtwagen staat trouwens, een beetje zoals een brandweerwagen, elk uur van de dag klaar om uit te rijden. “Van 1 oktober tot en met 1 maart is het hier op dat gebied inderdaad alle hens aan dek”, weet Yoerik Beyls (48), de ancien van het team. Hij trotseert al 22 jaar de harde winternachten om de Kortrijkse wegen veiliger te maken.

In teams van twee

“We hebben twee grote vrachtwagens en twee kleinere karretjes voor de fiets- en winkelstraten. Meestal rukken we uit in teams van twee. Dat is veiliger. Want mensen vergeten vaak dat wij, door als eerste op die ongestrooide banen te rijden, een groot risico nemen. We zijn steeds voorzichtig, maar in het verleden ging het toch al mis. Zo is er indertijd nog een vrachtwagen omgekanteld en er is er ook eens een zijn strooier verloren.”

De strooidienst beschikt over twee grote vrachtwagens en twee kleinere karretjes voor de fiets- en winkelstraten.
De strooidienst beschikt over twee grote vrachtwagens en twee kleinere karretjes voor de fiets- en winkelstraten.© AN

Overleggen in het midden van de nacht hoeft niet. “Iedereen heeft zijn vaste route”, verduidelijkt Jurgen. “Afhankelijk van de toegekende kleurencode hebben we andere prioriteiten. Zo trekken we bij code geel eerst naar de bruggen en bij code oranje beginnen we met de routes van de Lijnbussen. Pas bij enorm slecht weer trekken we ook de woonwijken in, maar dat kost al snel 10 tot 12 uur om heel Kortrijk rond te geraken.”

“Voor iedereen goed doen is dan ook moeilijk”, klinkt het eensgezind binnen het team. “Soms worden we voorbijgestoken door boze bestuurders. Of is er eens een nacht zoals begin november van vorig jaar”, vertelt Dominique Van Gheluwe (46), al tien jaar aan de slag bij de dienst. “Dan staat er overal in de kranten dat we er veel te laat bij waren. Maar wij kunnen natuurlijk alleen maar luisteren naar het weerbericht, zoals alle andere mensen. Bovendien viel er die dag tegen de ochtend aanvriezende regen, maar dan staan wij met onze vrachtwagens ook in de file. Geloof mij, ik beleef er geen enkel plezier aan als ik een fietser zie uitglijden en vallen vanuit mijn vrachtwagen.”

Minder winterprikken

De mannen merken wel dat de winters langzaamaan wat zachter worden. “Elke winter is anders natuurlijk”, aldus Yourik. “Vorig jaar bijvoorbeeld hadden we nog goed ons werk. Maar in het algemeen merk je die opwarming van de aarde toch wel op. De winterprikken zijn de afgelopen 20 jaar zeker korter geworden.”

Of ze dat erg vinden bij de dienst Publieke Ruimte? “Tja, we hebben natuurlijk wat minder overuren om op te nemen hé”, lacht Jurgen. “Maar tis ne keer azo en ne keer anders. Wij doen ons werk in elk geval heel graag. We helpen de mensen en daar halen we een zekere voldoening uit.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.