Ondanks nakende Brexit Zeebrugge bijna 25 procent gegroeid op twee jaar

De diensthoofden van MBZ stelden de jaarcijfers voor, v.l.n.r. Chantal Orlans (juridische dienst), Rik Goetinck (CEO ad interim), Luc Maertens (financiën), Dirk De fauw (voorzitter), Denis Maly (technische dienst) en havenkapitein Peter Degroote (nautische dienst). © Roel Jacobus
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Ondanks de onzekerheid rond de Brexit heeft de haven van Zeebrugge de afgelopen twee jaar bijna 25 procent meer goederen behandeld. In 2019 droegen alle grote sectoren roro, auto’s, containers en LNG bij tot een groei met 14,2 procent tot 45,8 miljoen ton. “En dit is geen one-shot, ook 2020 wordt zeer goed”, zegt havenvoorzitter Dirk De fauw.

Zeebrugge trok in 2019 de heropleving van 2018 – na een decennium achteruitgang – nog stuk feller door. “We eindigden het jaar op een groei met 14,2 procent tot 45,8 miljoen ton. Dat is bijna 25 procent meer sinds de 37,1 miljoen ton van 2017. Wat ons het meest plezier doet, is dat de groei werd gedragen door alle belangrijke sectoren”, zegt CEO ad interim Rik Goetinck van het havenbestuur MBZ.

De roll-on/roll-off noteerde voor het tweede jaar op rij een record, met name 16,5 miljoen ton (+3,7 procent). De groei vond voornamelijk plaats op Ierland (+6,3 procent), dat een gedeelte van de trafiek via het Verenigd Koninkrijk (-2,5 procent) overnam. De trafiek met Spanje steeg met 153 procent door de nieuwe verbinding van Cobelfret met Santander en de schaalvergroting van de route van Finnlines naar Bilbao. Scandinavië (-2,7 procent) daalde lichtjes. Maar ook diepzee roro – van en naar buiten Europa – ging sterk vooruit (+13,9 procent)

Op een haartje na 3 miljoen auto’s

De volle containerkaaien zijn afleesbaar in de jaarcijfers. De haven behandelde 1,7 miljoen containereenheden TEU (+4,8 procent), goed voor een toename van het tonnage met 7 procent tot 16,2 miljoen ton. Bijna een derde van de containers (0,48 miljoen TEU) werd behandeld door CSP Zeebrugge. Die operator zette Zeebrugge in mei opnieuw op de wereldkaart met twee diensten op het Verre Oosten.

Het doet het meest plezier dat de groei werd gedragen door alle belangrijke sectoren

Met 2,96 miljoen nieuwe wagens (+4,6 procent) werd op een haartje na de felbegeerde drempel van 3 miljoen benaderd.

Een felle groeier was het vloeibaar aardgas (LNG) dat meer dan verdubbelde tot 7,6 miljoen ton. Hierdoor steeg de vloeibare bulk met 60,8 procent tot 10,8 miljoen ton. De vaste bulk, zoals zand, grind, veevoeders en granen, steeg met 7,6 procent tot 1,3 miljoen ton. In het stukgoed waren er meer hout, verse groenten en fruit.

Opvolger voor Joachim Coens gezocht

“In 2020 gaan we verder op hetzelfde elan”, zegt Goetinck. “De containerterminal CSP Zeebrugge draait op volle toeren, de LNG-toevoer uit Rusland en Qatar is gegarandeerd en onder meer ICO investeert zwaar om de komende massa elektrische auto’s te behandelen. We bouwen verder aan nieuwe kaaien in de voor- en achterhaven. Dit jaar wordt op de Maritieme Logistieke Zone ook e eerste fase van het logistiek park van Lingang gebouwd, goed voor 290 nieuwe jobs.”

Het havenbestuur blijft hameren op een doorbraak in de besprekingen met Nederland over het inzetten van grote binnenschepen op de Schelde. Dirk De fauw: “Het verhogen van de capaciteit van de ringvaart rond Brugge zit als sinds de jaren 90 muurvast. Het is niet alleen bijzonder duur maar er zijn ook hindernissen met monumenten en een moeilijke relatie met het wegverkeer in de stad. Daarom blijven we aandringen op verdere onderhandelingen met Nederland om estuaire vaart op de Schelde gemakkelijker te maken. Ondertussen is onze meest dringende taak het zoeken van een definitieve opvolger voor afscheidnemend ceo Joachim Coens. We willen in de eerstkomende maanden al een geschikte kandidaat aanduiden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier