Nu ook delen van elektrische fietsen in Torhout

De Blue-bikes krijgen er vanaf begin april aan het Torhoutse station rode broertjes bij: elektrische deelfietsen, waaronder ook een bakfiets.©Johan Sabbe
De Blue-bikes krijgen er vanaf begin april aan het Torhoutse station rode broertjes bij: elektrische deelfietsen, waaronder ook een bakfiets.©Johan Sabbe
Johan Sabbe

Aan het station in Torhout kun je al enkele jaren gebruikmaken van het fietsdeelsysteem Blue-bike. Vanaf begin april voegt de stad het delen van elektrische fietsen aan het aanbod toe. De vloot bestaat uit vijf rode elektrische damesfietsen en een elektrische bakfiets met vier kinderzitjes.

Er wordt in zee gegaan met het platform Donkey Republic. Net als de Blue-bikes krijgen de elektrische deelfietsen een vaste standplaats aan de voorzijde van het station. Daar kunnen ze ontleend en opgeladen worden. Na elk gebruik worden ze teruggeplaatst voor de volgende gebruiker. De gemeenteraad keurde maandagavond het reglement goed.

15 euro voor een volledig weekend

“Deelfietssystemen zijn vandaag nog amper weg te denken uit het straatbeeld”, aldus schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V). “Het gaat om fietsen die ter beschikking gesteld worden van inwoners, bezoekers, toeristen en/of studenten. De gewone blauwe Blue-bike-fietsen, puur werkend op spierkracht, krijgen er nu rode broertjes bij met elektrische hulp bij het trappen.”

Een uur een e-bike huren, kost 3 euro. Voor de bakfiets is dat 5 euro. Voor een dag (12 uur) betaal je respectievelijk 8 of 10 euro en voor een weekend (48 uur) 15 of 20 euro. De elektrische deelfietsen kunnen maximum twee weken na elkaar gehuurd worden.

“Je kunt de fietsen enkel ontgrendelen via een app op je telefoon”, verduidelijkt schepen Desmet. “De fietsen zijn niet voorzien van een nummer, maar van een heuse naam. Na gebruik plaats je de fiets terug in de drop-off aan het station en laad je hem op aan het bijhorende stopcontact. Met dit bijkomende deelfietssysteem willen we de mensen nog meer aanzetten om de fiets te nemen, zeker voor kleinere verplaatsingen.”

Beter niet elke stad zijn eigen systeem?

Raadslid Ward Baert (N-VA) was niet enthousiast. “Verdeeldheid alom”, zei hij. “Waarom elke stad zijn eigen systeem? Je kunt maar beter samenwerken in plaats van je eigen gang te gaan.”

Raadslid Bavo Parmentier (Groen) vond de huurprijzen aan de hoge kant. “Mensen die het niet breed hebben, zouden van een sociaal tarief moeten kunnen genieten”, zei hij.

Schepen Desmet: “We zullen moeten kijken of we een verminderingssysteem kunnen uitwerken voor mensen die het financieel zwaar hebben. Sowieso voorzien we een lanceringsactie waarbij we de fietsen bij wijze van promotie tijdens de startperiode goedkoper zullen verhuren.”

Iedereen keurde het reglement goed, behalve N-VA. Die fractie onthield zich.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier