Discreet, maar attent wist Calixto Molinha wat zand van koningin Mathildes wang. De bruingeblakerde Mexicaanse zandsculpturist hoeft geen schandaal te vrezen. Zijn Mathilde is helemaal uit zand opgetrokken. Net als koning Filip onder hetzelfde baldakijn. Vanaf vandaag zijn ze een van de vele beelden in Sand City.
...

Discreet, maar attent wist Calixto Molinha wat zand van koningin Mathildes wang. De bruingeblakerde Mexicaanse zandsculpturist hoeft geen schandaal te vrezen. Zijn Mathilde is helemaal uit zand opgetrokken. Net als koning Filip onder hetzelfde baldakijn. Vanaf vandaag zijn ze een van de vele beelden in Sand City. De ingrediënten zijn ondertussen bekend: 250 dertigtonners rivierzand uit Waals Brabant en wat leidingwater. Het rivierzand hecht zich dankzij de grove korrelstructuur makkelijker dan het eigen Oostendse zeezand. Veertig kunstenaars uit negen landen zijn er een maand aan het werk.Drijvende kracht blijft Alexander Deman die dit jaar na tien edities Disney uitwuift en kiest voor het thema Sand Cty Dreams. "De kinderen kunnen op zoek naar het beroep van hun ouders of opa en oma. De staalkaart oogt erg gevarieerd met 85 beroepen: postbode, groenteboer, krantenman, jockey, boerin, croupier, dokter, piloot, pomphouder, agent... Noem maar op. Maar net zo goed ook openbare diensten, intercommunales, nuts- en havenbedrijven. Elk in zijn of haar decor met af en toe een Oostendse knipoog.Soms lijkt het een plaatje uit een strip, dan weer oogt een werk surreëel of griezelig fotorealistisch. Neem nu de Notre Dame bijvoorbeeld, geflankeerd door twee ook al 9 meter hoge kasteeltorens die ontsproten zijn aan de fantasie van de makers. "Na de dramatische brand wist ik meteen dat die sculptuur een eyecatcher zou worden", zegt Deman. "De andere kunstwerken hebben een beeldverhouding van 16 op 9. Jawel, die van een smartphone scherm. Pasklaar voor de perfecte selfie."De 40 medewerkers, afkomstig uit onder meer Rusland, Australië, Spanje, Frankrijk, Oekraïne, Oostenrijk en Mexico, tekenen voor 1.200 overnachtingen in de stad. Ze werken in geconcentreerde stilte tot een paar uur voor de opening. "Ze krijgen van mij vooraf op mail hun ontwerp en het draaiboek van dag tot dag", zegt Deman, toe aan zijn 23ste festival. Eerst als jobstudent, dan als arbeider, bediende, medeorganisator en nu volledig autonoom. De eerste edities liepen in Zeebrugge, dan Blankenberge en nu al zes jaar in Oostende.Ondertussen wist hij ook de winter te overbruggen met zijn ijssculpturen in Brugge, maar de huidige Brugse burgemeester wil daar niet meer van weten. "Ach, ik krijg al aanvragen van andere steden. Ook van Oostende. Dus er komt wel een nieuwe locatie." Maar eerst hoopt Deman op veel zon en droog weer: zowel goed voor stabiele zandsculpturen als voor een stroom aan toeristen.