“Nog maar eens blijkt hoe afhankelijk we zijn van China”

Alexander Gaillez (foto AN)
Alexander Gaillez (foto AN)
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

REGIOWie momenteel op zoek is naar een specifieke stofzuiger, vaatwasser of geluidsinstallatie, zou wel eens over heel veel geduld moeten beschikken. Een combinatie van de moeizame brexit en de aanslepende coronacrisis zorgen voor grote vertragingen bij leveranciers van elektronica. Zuid-West-Vlaamse zaakvoerders proberen hun klanten te helpen door meer voorraad in te slaan dan ooit. “Maar het blijft een uitdaging”, vertelt Alexander Gaillez, zaakvoerder van elektronicawinkel Wynant-Broekaert met vestigingen in Kuurne en Kortrijk. “Al mogen we niet klagen, want de verkoop is sterk gestegen.”

Wie een stofzuiger wil van het populaire merk Dyson, moet bij Elektro Taelman met vestigingen in Bellegem en Torhout ongeveer vier weken geduld uitoefenen. Bij Wynant-Broekaert in Kuurne en Kortrijk en bij Elektro Mauroo in Waregem, gelden gelijkaardige wachttijden. Zelfs bij Mediamarkt is het zoeken.

“Die wachttijden gelden overal in Europa”, weet Alexander Gaillez, al vijftien jaar zaakvoerder van Wynant-Broekaert. “Enkele maanden geleden konden we nergens nog een droogkast krijgen en vandaag is alles dat met audio en versterkers te maken heeft erg schaars. Ik heb klanten die in december een koelkast hebben besteld, die pas eind maart of begin april geleverd zal worden. En zelfs dat is niet zeker, want leveranciers blijven leverdata maar opschuiven.”

Wereldwijd probleem

Er zijn volgens Alexander verschillende oorzaken van die problemen. “Zeker één leverancier heeft zich serieus mispakt aan de brexit”, weet hij. “De meeste anderen hebben op tijd voor opslag gezorgd in de Benelux, vooral Amsterdam blijkt daarbij heel populair. Maar de leverancier van onder andere Dyson dacht blijkbaar dat het er nooit van zou komen, van die brexit. Die heeft nu een wereldwijd distributieprobleem dat hij niet opgelost krijgt.”

Daarnaast loopt de productie in China nog steeds achter op schema door de coronacrisis”, gaat Alexander verder. “Zelfs bedrijven die daar niet produceren, zijn voor onderdelen vaak afhankelijk van Chinese fabrieken. De crisis heeft echt duidelijk gemaakt hoe afhankelijk onze economie is van het Verre Oosten.”

Om zijn klanten toch goed te kunnen bedienen, slaat de zaakvoerder zoveel mogelijk stock in van een product, eens het beschikbaar is. “Maar dat lukt lang niet altijd. Gelukkig kunnen klanten wat begrip opbrengen, wij proberen hen dan zo veel mogelijk uit de nood te helpen met andere merken en toestellen waar mogelijk.”

Toch mooie cijfers

Toch is het lang niet allemaal kommer en kwel. “Ondanks de verplichte sluiting van enkele maanden, hebben we wel heel mooie omzetten gedraaid. Je voelt dat mensen vaker thuis willen genieten en daarvoor kopen ze kwaliteit aan. Dat gaat dan over hobbykoks, maar even goed mensen die weer meer naar muziek luisteren of films kijken. Op dat gebied hebben we dus zeker niets te klagen.”

Zijn collega Franky Mauroo van Mauroo Elektro in Waregem treedt hem daar grotendeels in bij. “Ik heb wel het gevoel dat het ergste voorbij is. Januari was echt nog een ramp wat leveringen betreft maar ondertussen is er weer wat perspectief. Al heb ik ook klanten die al maanden wachten op een toestel.”

Daarom slaat ook Franky stock in waar hij die kan vinden. “Eigenlijk speel ik nu voor groothandel. Ik heb in twintig jaar nog nooit zoveel toestellen in stock gehad. Maar ook voor mij was 2020 één van de beste verkoopjaren ooit. Volgens mij wringt ook daar het schoentje bij de fabrikanten. Wie had namelijk kunnen voorspellen dat de verkoop net zou stijgen tijdens de crisis? Ze waren daar absoluut niet op voorzien.”

Begrip

Zowel Franky als Alexander vragen begrip en geduld van hun klanten. “Wacht niet om te bestellen tot de producten weer binnen zijn. We werken met een wachtlijst en hoe later je bestelt, hoe lager je op de lijst staat”, besluit Alexander.

Leonid Guz, expert internationaal ondernemen bij Voka West-Vlaanderen, heeft weet van de problemen. “Bij ons komen vooral meldingen binnen van veel te dure zeecontainers”, vertelt hij. “Die geraken door de coronacrisis moeilijk terug in China eens ze hier aangekomen zijn. Ginder zijn er dus te kort, wat zorgt voor een prijsstijging. Soms is die stijging zo enorm dat het voor fabrikanten niet rendabel is om er hun producten in te vervoeren, dus geraakt al die elektronica niet in Europa. We verwachten op dat gebied beterschap eens de coron am aatregelen wat versoepelen”, besluit hij.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.