Nieuwpoort pakt uit met originele sensibiliseringscampagne

© MVQ
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Onder de krachtige noemer #samensterk pakt Nieuwpoort in deze coronatijden uit met een opvallende communicatiecampagne. Een niet mis te verstane boodschap dat de IJzerstad de huidige gezondheidscrisis goed doorstaat, maar behoedzaam blijft voor de weken en maanden die nog volgen.

Nu het vermoedelijke einde van de lockdown in ons land stilaan in zicht komt, bereidt Nieuwpoort zich voor op een – althans gedeeltelijke – terugkeer naar de normaliteit. De dalende trend van de coronacijfers geeft hoop. Als die trend blijft aanhouden, is de kans groot dat de winkels heel binnenkort weer mogen openen. Maar dan zullen er ook weer meer mensen op straat komen. Daarop goed voorbereid zijn, is daarom zeker geen overbodige luxe.

Een versoepeling van de coronamaatregelen betekent niet dat we alle waakzaamheid overboord kunnen gooien. Nieuwpoort blijft de huidige koers inzake veiligheid en gezondheid handhaven, ook in de komende weken en maanden. Om álle Nieuwpoortenaren attent te maken op de geldende voorschriften, komt de Stad nu met een in het oog springende communicatiecampagne.

Nieuwpoort is #samensterk

Kerngedachte van het sensibiliseringsplan is de hashtagslogan #samensterk. Hiermee wordt aangegeven dat iedereen – inwoners, tweedeverblijvers en bezoekers – de richtlijnen zo goed mogelijk dient op te volgen, voor zolang dat nodig is. Zo beschermen alle Nieuwpoortenaren samen zowel zichzelf als anderen.

De communicatiecampagne kreeg een duidelijk maritiem jasje aangemeten. Belangrijke veiligheidsregels worden door middel van een tiental zeegerelateerde spreekwoorden en zegswijzen duidelijk gemaakt. Zo illustreert de spreuk ‘Loop niet in elkaars vaarwater’ duidelijk de de regel inzake ‘social distancing’.

“De Nieuwpoortenaar leeft van oudsher met de zee, daarom werd het maritieme aspect als rode draad in de campagne gebruikt”

“Het gebruik van de beeldspraak over de zee, scheepvaart en water was een voor de hand liggende keuze”, verklaart burgemeester Geert Vanden Broucke. “De Nieuwpoortenaar leeft van oudsher aan én met de zee. Daarom werd ervoor geopteerd om het maritieme aspect als rode draad te gebruiken. De affiniteit met de kust, de Noordzee, boten en Nieuwpoort als havenstad brengt de boodschap gemakkelijker tot bij de mensen. De originele omkadering zorgt dat de regels duidelijk verstaanbaar zijn, sneller aanslaan én goed worden opgevolgd. Nu ook de zomer met rasse schreden nadert, is dat zeker van het allergrootste belang is.”

Overal ze(e)gswijzen

De campagne wordt uitgerold vanaf 29 april. In iedere Nieuwpoortse brievenbus werd die dag een pakketje met vijf postkaarten gestopt, telkens voorzien van ludieke zeegerelateerde spreuken. Iedereen kan deze kaarten versturen of aan het raam ophangen en daarmee aantonen dat hij of zij de regels in de strijd tegen het coronavirus blijft volgen. Zo neem je een voorbeeldfunctie op, haast als een echte kapitein van een schip in woelig water.

Nieuwpoort pakt uit met originele sensibiliseringscampagne
© MVQ

Daarnaast komen in dezelfde stijl ook affiches aan meerdere stadsgebouwen én bij diverse handelszaken. Via de stedelijke website www.nieuwpoort.be kan het grote publiek de affiches downloaden en thuis afprinten om aan het raam te bevestigen, samen met de postkaartjes.

Het bestuur hoopt dat de #samensterk-affiches massaal verspreid worden, zodat de boodschap met de verschillende veiligheidsregels goed ingeburgerd raakt. “Een belangrijk onderdeel in de communicatiestrategie vormen de grote banners op strategische knooppunten”, benadrukt burgemeester Geert Vanden Broucke. “Er komen banners met leuzen die verwijzen naar de zee of het water in het stadscentrum, in Nieuwpoort-Bad en in de twee polderdorpen Sint-Joris en Ramskapelle. Tegelijk bevatten ze ook een preventieve boodschap. Op plaatsen waar veel passage is, bijvoorbeeld langs de Havengeul of op het Marktplein, zullen deze banners zeker en vast de nodige aandacht trekken.”

Extra eyecatcher zijn spreekwoorden die her en der met krijtverf op de grond worden aangebracht. Ter ondersteuning van de vele initiatieven in het straatbeeld wordt via de diverse communicatie- en promotiekanalen ook werk gemaakt van een digitaal luik van de #samensterk-campagne. (MVQ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier