Nieuwpoort ondersteunt handelsleven met nieuw digitaal platform

© MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Nieuwpoort lanceert een nieuw online platform waar de lokale ondernemers prominent in beeld komen te staan. De coronacrisis is voor hen een zware dobber. Het stadsbestuur is zich er terdege van bewust dat dit nefaste gevolgen kan hebben en doet er alles aan om hen te ondersteunen.

Als eerste stap lanceert de stad de website www.ikkoopinnieuwpoort.be, een digitaal promotieplatform uitgewerkt door de Dienst Lokale Economie en de Dienst Toerisme. Daar krijgt het publiek een duidelijk overzicht van álle Nieuwpoortse handelszaken die tijdens de huidige lockdown geopend zijn of actief blijven. Om de negatieve impact van de coronacrisis enigszins te compenseren, zetten zij nu zoveel mogelijk in op allerhande alternatieven: webshops, werken op afspraak, afhaalservice etc. Vertrekbasis was een niet-exhaustieve lijst van ondernemingen die aan het begin van de coronacrisis op de stedelijke website werd geplaatst, maar die zich beperkte tot een aantal voedingszaken en supermarkten.

“Het aanbod op www.ikkoopinnieuwpoort.be is veel ruimer en zeer divers” verklaart burgemeester Geert Vanden Broucke. “Met dit online platform plaatsen we een zeer brede groep Nieuwpoortse ondernemers uit de meest diverse sectoren in de kijker. Iedereen wordt geraakt door de huidige problematiek. Het is dan ook logisch dat we iedereen een gelijke kans geven om zo snel mogelijk terug te keren naar een zekere normaliteit. Dit lukt alleen wanneer we samenwerken: ondernemers, consumenten en bestuur. Want alleen samen staan we sterk, sterk tegen corona. Op alle fronten, dus ook op economisch vlak.”

Opstap naar promotiekanaal

Karel Debouvry, voorzitter van de Lokaal Economische Raad (LER), treedt de burgemeester hierin bij: “Deze nieuwe website is nodig om onze klanten te informeren dat wij, de handelaars/ondernemers van Nieuwpoort, ook in de huidige omstandigheden actief zijn. Onder welke vorm ook. Als Lokaal Economische Raad vinden wij dit initiatief – het bundelen van alle actieve lokale handelaars – een opstap naar een volwaardig promotiekanaal voor de kwaliteitsvolle en gastvrije Nieuwpoortse ondernemingen. We werken hier met veel plezier aan mee.”

In een tweede fase moet het nieuwe platform de volledige brede waaier aan dynamische Nieuwpoortse ondernemingen bij de consument promoten. Hiertoe wordt de visuele stijl van Visit Nieuwpoort aangewend. Met een uniforme, aantrekkelijke look, koppelt het economische aspect zich aan het bredere toerismeverhaal van de Stad.

Er wordt gewerkt met vijf categorieën: eten en drinken, mode, lifestyle, verzorging, industrie en diensten. Elke onderneming krijgt op www.ikkoopinnieuwpoort.be een eigen pagina met een wervende infotekst, contactgegevens en drie foto’s. Extra icoontjes geven extra services aan: takeaway, webshop, thuislevering, waardebonnen, afsprakenservice… Alle ondernemingen kunnen er zich gratis registreren. Nieuwpoortse ondernemers vinden er ook nuttige informatie en tips.

‘Ik koop in Nieuwpoort’

www.ikkoopinnieuwpoort.be vormt het speerpunt van de ‘Ik koop in Nieuwpoort’-campagne van de Dienst Toerisme, in nauwe samenwerking met de Dienst Lokale Economie. Het ‘Ik koop lokaal in Nieuwpoort’-verhaal vult het #samensterk-sensibiliseringsproject aan. Drie kernslogans verwijzen naar de maritieme identiteit van Nieuwpoort: “In zee met de lokale handelaar!”, “Kom aan boord, shop lokaal!” en “Mis de boot niet, shop lokaal!”. Inwoners, bezoekers en tweedeverblijvers worden aangespoord om het Nieuwpoortse handelsleven te steunen door plaatselijk te winkelen.

Stad Nieuwpoort blijft vasthouden aan de huidige koers inzake veiligheid en gezondheid. Daarom wordt ook werk gemaakt van kant-en-klare steunpakketten voor de ondernemers. Daarin zitten o.a. mondmaskers, desinfecterende handgel, speciale vloerstickers om op de social distancy te wijzen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier