Ook tijdens deze coronacrisis staat de bouw- en vastgoedsector in de Brugge regio niet stil. Zo blijft Johan Crevits van de bvba Rusabouw uit Gistel investeren en ondernemen. In de Bapaumestraat, het korte verbindingsstraatje tussen de Kruisvest en de Langestraat, wil hij tegen de zomer van 2021 een project met negen nieuwbouwwoningen met stadstuintjes en standplaatsen voor auto's realiseren. Johan Crevits, via hun grootvaders die neven waren verre familie van Vlaams minister Hilde Crevits, is bouwkundig ingenieur en werkte jarenlang voor diverse grote bouwfirma's, onder meer als veiligheidscoördinator. Met zijn firma Rusabouw realiseert hij regelmatig woningprojecten. "Voorafgaand aan dit project realiseerde ik vijftien woningen in Gistel en dertien in Beernem. We zijn een kleinschalig bedrijf en realiseren bewust slechts één project per keer", vertelt Johan Crevits, die in het bedrijf samenwerk...

Ook tijdens deze coronacrisis staat de bouw- en vastgoedsector in de Brugge regio niet stil. Zo blijft Johan Crevits van de bvba Rusabouw uit Gistel investeren en ondernemen. In de Bapaumestraat, het korte verbindingsstraatje tussen de Kruisvest en de Langestraat, wil hij tegen de zomer van 2021 een project met negen nieuwbouwwoningen met stadstuintjes en standplaatsen voor auto's realiseren. Johan Crevits, via hun grootvaders die neven waren verre familie van Vlaams minister Hilde Crevits, is bouwkundig ingenieur en werkte jarenlang voor diverse grote bouwfirma's, onder meer als veiligheidscoördinator. Met zijn firma Rusabouw realiseert hij regelmatig woningprojecten. "Voorafgaand aan dit project realiseerde ik vijftien woningen in Gistel en dertien in Beernem. We zijn een kleinschalig bedrijf en realiseren bewust slechts één project per keer", vertelt Johan Crevits, die in het bedrijf samenwerkt met zijn echtgenote Mieke Deprez. "Een tijdje geleden werden we getipt, ik zeg niet door wie (lacht), over de mogelijkheden van deze site in het centrum van Brugge. En eigenlijk wilden we wel al een tijdje iets ondernemen in Brugge, want het is bekend dat er hier veel vraag is naar betaalbare woningen. Zo vernamen we dus dat deze site te koop stond. Tot zo'n jaar geleden huisde hier nog de Kringwinkel (waar tweedehandsproducten werden verkocht, red.) en tot begin de jaren zeventig van de vorige eeuw was hier een autogarage en hersteldienst gevestigd. In 1972 werd achteraan de binnenkoer een confectieatelier met bijhorende winkel met appartement gebouwd." In 1996 kwam de Kringwinkel in het gebouw, zowel in het historische gebouw vooraan als in de 'nieuwbouw' uit de jaren zeventig. Tot de Kringwinkel de gebouwen een goed jaar geleden verliet om te verhuizen naar een moderner pand langs de Maalsesteenweg in Sint-Kruis. "We hebben een bouwvergunning aangevraagd én verkregen om om op deze site negen gezinswoningen te realiseren. Het gaat om twee woningen in het voorste historische gebouw en zeven woningen in de recentere achterbouw. Op de binnenplaats komen er negen autostandplaatsen. Voor alle duidelijkheid: de bestaande gebouwen worden niet afgebroken, maar dus wel verbouwd en heringedeeld", stelt Johan Crevits."De woningen vooraan worden zo'n 140 vierkante meter groot en de zeven woningen achteraan zijn iets groter, met een bewoonbare oppervlakte van zo'n 170 vierkante meter. Deze beschikken over een ruime kelder, drie slaapkamers én ook een stadstuintje. Bovendien kan daar het stuk plat dak, tegen de twee zadeldaken in, gebruikt worden als dakterras. Het worden woningen met een heel mooie lichtinval, want we hebben ook toelating gekregen om in het dak aan de achterkant veluxramen te plaatsen. Ik durf toch zeggen dat het om betaalbare woningen gaat, vanaf 350.000 euro."Bezwaren van buurtbewoners Het woonproject krijgt de naam 'Hanzehof', een verwijzing naar de 'hanze' en de 'hanzesteden' die in de middeleeuwen samenwerkten om de handel te stimuleren en beschermen. Schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V) is opgetogen over het nieuwe woonproject. "Wij wilden sowieso dat hier een reconversie kwam. Het is positief dat deze site dus niet lang ongebruikt blijft. En onze voorkeur, als stadsbestuur, ging zeker uit naar een nieuwe bestemming met woongelegenheden. Ik moet wel zeggen dat het een dossier is dat heel wat voeten in de aarde had. Er waren wel wat vragen en bezwaren. Er moest rekening gehouden worden met de bekommernissen van de buurtbewoners, want er is al heel dichte bewoning rondom deze site. En dan zijn er ook nog bekommernissen rond erfgoed en mobiliteit, maar we zijn uiteindelijk tot een mooi vergelijk gekomen." Misschien verrassend: schepen Demon laat verstaan dat de aanvragen voor een bouwvergunning tijdens deze coronacrisis vlot blijven binnenkomen. "Op dat vlak is er eigenlijk geen verandering. Wel een belangrijk verschil is dat de mogelijkheid voor het indienen van een bezwaarschrift zo'n veertien dagen geleden is opgeschort en dat voor heel Vlaanderen, op vraag van minister voor Omgeving Zuhal Demir (N-VA, red.). Dat is wel begrijpelijk, want het is door de 'social distancing'-maatregelen quasi onmogelijk voor de burgers om de dossier te komen inkijken en er uitleg bij te krijgen door de bevoegde ambtenaren. Op het moment dat die maatregelen terug ingetrokken worden, zal het dus alle hens aan denk worden voor onze ambtenaren om alle vragen te behandelen. Maar goed: ik ben sowieso tevreden dat er in de binnenstad een mooi woonproject bijkomt."