Nieuwe regelgeving voor onbemande vaartuigen in Noordzee

We zien minister Vincent Van Quickenborne in het Marine Robotics Centre in Oostende met ceo Marc Nuytemans van De Blauwe Cluster (rechts) en directeur Jan Mees van het VLIZ (links).© GF
We zien minister Vincent Van Quickenborne in het Marine Robotics Centre in Oostende met ceo Marc Nuytemans van De Blauwe Cluster (rechts) en directeur Jan Mees van het VLIZ (links).© GF
Redactie KW

Vanaf 1 juli treedt een nieuwe regelgeving in werking om proefprojecten met autonome en onbemande vaartuigen op zee mogelijk te maken. Dat maakte vicepremier en minister van de Noordzee Vincent Van Quickenborne (Open VLD) dinsdag bekend bij een bezoek aan het Marine Robotics Centre en De Blauwe Cluster in Oostende.

Belgische bedrijven spelen een voortrekkersrol op het vlak van de ontwikkeling van autonome en onbemande vaartuigen. Om deze innovatieve sector te stimuleren, voorziet ons land een wettelijk kader om proefprojecten met dit soort vaartuigen mogelijk te maken op zee. Vanaf 1 juli treedt deze nieuwe regelgeving in werking. Daarmee wordt de Belgische Noordzee een proeftuin voor innovatieve bedrijven die werken rond zelfsturende vaart, besturing van schepen op afstand en autonome onderwatervaartuigen.

“Ons land is, samen met Noorwegen en Frankrijk, het eerste in de wereld dat een dergelijk uniform wettelijk kader voorziet”, zegt minister Van Quickenborne. “Zeker in het drukbevaren Belgisch deel van de Noordzee is dit een grote uitdaging. Dit zal de pioniersrol van onze bedrijven een boost geven en België internationaal op de kaart zetten.”

Onbemand kan nu ook

Onder de bestaande regelgeving geldt momenteel dat “elk schip te allen tijde goede uitkijk dient te houden door te kijken en te luisteren (…) om een volledige beoordeling van de situatie en het gevaar voor aanvaring te kunnen maken”. Dit houdt in dat op de navigatiebrug van elk schip wettelijk steeds iemand moet aanwezig zijn. Hierop wordt nu een uitzondering voorzien voor onbemande schepen.

Voor een onbemand schip moet het gaan om een zeeschip, waarvan de navigatiebrug periodiek of gedurende de gehele reis onbemand kan zijn. Onder deze definitie vallen (onderwater)vaartuigen die van op afstand bestuurd worden of bestuurd door kunstmatige intelligentiesystemen. “Het toepassingsgebied is bewust vrij ruim omschreven”, stelt de minister. “Dit om flexibel te blijven en ruimte te laten voor experiment en onderzoek. Bovendien bestaat er nog geen internationaal juridisch kader waarin onbemande vaartuigen worden gedefinieerd.”

Onder Belgische vlag

Er wordt een procedure ingevoerd waarbij een vergunning kan afgeleverd worden voor een bepaalde periode door de minister. Tot op heden was het zo dat er afzonderlijke vergunningen moesten afgeleverd worden per test met een onbemand vaartuig. In het Belgisch scheepsregister wordt een nieuw speciaal register voorzien voor onbemande vaartuigen. Dit houdt in dat onbemande vaartuigen onder Belgische vlag kunnen varen.

“Het is belangrijk dat de ontwikkeling van nieuwe technologieën plaatsvindt binnen een kader dat de huidige veiligheids- en milieubeschermingsnormen respecteert en zelfs versterkt”, vinddt de minister. “Met een nieuw wettelijk kader voor onbemande schepen stimuleren we de sector waarin tal van innovatieve Belgische bedrijven pionier zijn. Het is nu zaak om ook op internationaal niveau snel tot een nieuw kader te komen om een gelijk speelveld te bewerkstelligen. Daarna kunnen we ook werk maken van de infrastructuur en logistiek die dan snel moeten volgen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier