Nieuwe Leiebrug zou klaar zijn in 2025

Simulaties van ontwerpen zien er altijd geweldig uit, maar sowieso zorgt de brug voor meer groen en open ruimte. (foto SL)
Stefaan Lernout

Het ontwerp voor de nieuwe Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe is gekend, de planning is iets minder duidelijk. De eigenlijke werken zouden beginnen in 2023 en ongeveer twee jaar in beslag nemen. Tot 15 december kan je het ontwerp van de brug en de omgeving ontdekken in het ontmoetingscentrum van Lauwe ‘Het Applauws’.

De videovoorstelling van de nieuwe brug in ‘Het Applauws’ is duidelijk: “Het Seine Schelde project is het grootste project voor de binnenvaart in Europa. Al heel wat bruggen, zoals de voorbije jaren die van Wervik en Komen, werden verhoogd om schepen toe te laten die drie lagen containers vervoeren. Kortrijk is al een tijdje klaar voor deze mastodonten, de werken in Menen zijn in voorbereiding. De komende jaren is het de beurt aan de bruggen tussen Kortrijk en Menen.

Veilige fietssnelweg

“Met de versterking van het Europees binnenvaartnetwerk halen we meer vrachtwagens van de weg”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters in een persbericht. “De nieuwe brug biedt ook voordelen voor de weggebruikers. Met een afgescheiden fiets- en voetpad wordt de brug een pak veiliger en comfortabeler. Door een lus in de fietssnelweg aan de kant van Wevelgem, zullen fietsers het autoverkeer niet hoeven te kruisen.”

Simulaties van ontwerpen zien er altijd geweldig uit, maar sowieso zorgt de brug voor meer groen en open ruimte. “De werken laten toe om de uitwerking van de gebiedsvisie van de Leievallei verder uit te werken”, aldus Wevelgems schepen van Infrastructuur Stijn Tant. “Samen met Natuurpunt werken we aan de versterking van de natuurwaarde van de Leieoevers en de voormalige meersen. Met de historische nabijheid van de abdijhoeve Guldenberg besteden we ook aandacht aan erfgoed. Die combinatie moet zorgen voor een bijzondere ontmoetingsplaats en aantrekkingspool voor onze burgers en toeristen.”

De nieuwe brug wordt gebouwd naast de oude, wat de verkeershinder zal beperken

Het ontwerp bevat op de Wevelgemse oever een picknickweide en een rustpunt aan het water voor wandelaars of pauzerende fietsers. Lauwe krijgt een dorpstuin met terrassen en een speelweide. Bestaande bomen worden maximaal behouden en aangevuld met nieuwe beplanting waaronder ook fruitbomen. Met de aanleg van de brug zal ook het kruispunt aan de Schonekeerstraat opnieuw ingericht worden.

De boogbrug zal een overspanning hebben van 111,8 meter, heel wat langer dan de huidige brug. Aan de kant van Wevelgem komt een bijkomende overspanning van 30,8 meter via een liggerbrug. (foto SL)
De boogbrug zal een overspanning hebben van 111,8 meter, heel wat langer dan de huidige brug. Aan de kant van Wevelgem komt een bijkomende overspanning van 30,8 meter via een liggerbrug. (foto SL)

De boogbrug zal een overspanning hebben van 111,8 meter, heel wat langer dan de huidige brug. Aan de kant van Wevelgem komt een bijkomende overspanning van 30,8 meter via een liggerbrug. De nieuwe brug wordt gebouwd naast de oude, stroomafwaarts richting Kortrijk, wat maakt dat de bestaande brug zo lang mogelijk kan gebruikt worden om de hinder voor het verkeer te beperken. Over een planning wil De Vlaamse Waterweg zich niet onmiddellijk uitspreken. Er zou begonnen worden in 2023 en de aanleg zou ongeveer twee jaar duren. De voorbereidende werken door de nutsmaatschappijen zouden al volgend jaar beginnen.

Het ontwerp is vrij te bezichtigen tijdens de openingsuren van O. C. Het Applauws.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier