Met een gewone freesmachine kunnen de leerlingen verschillende materialen zoals metaal, kunststof en hout bewerken tot een bepaalde vorm. Met de nieuwe CNC-machine leren de studenten om naast manuele freesapparaten, ook een automatisch toestel te bedienen. "Op die machine kunnen we vanaf nu de bewerkingen ...

Met een gewone freesmachine kunnen de leerlingen verschillende materialen zoals metaal, kunststof en hout bewerken tot een bepaalde vorm. Met de nieuwe CNC-machine leren de studenten om naast manuele freesapparaten, ook een automatisch toestel te bedienen. "Op die machine kunnen we vanaf nu de bewerkingen programmeren. Het apparaat zal dan de vorm frezen die we hebben ingesteld", vertelt Koen Verbeke, technisch adviseur en coördinator van de school.Ook al is de machine met een waarde van 80.000 euro een grote uitgave, volgens Verbeke is het noodzakelijk om die kosten te maken: "Een normale freesmachine kost zo'n 20.000 euro. Een automatisch toestel is dus minstens zo'n vier keer duurder dan een manueel apparaat. De dag van vandaag zijn zulke automatische toestellen gewoon de norm in de industrie. Praktisch alle stukken worden gemaakt met CNC-machines. De werkgevers verwachten van leerlingen die uitstromen dat ze toch een minimum aan basiskennis hebben om werkstukken te programmeren. Zo zullen onze leerlingen later grotendeels zelfstandig die machines kunnen gebruiken en instellen."Het is niet omdat de school nu een automatisch apparaat heeft staan, dat de normale freesmachines aan de kant zullen worden gezet. "De leerlingen van de tweede graad zullen de manuele freesmachines blijven hanteren. Ze moeten uiteraard eerst de basis van het frezen begrijpen vooraleer ze de automatische machine mogen gebruiken. We doen dus alles stap voor stap. Vanaf de derde graad leren we ze dan werken met de duurdere apparaten."(MT)