Meer herkenbaarheid en uniformiteit in de etikettering van het uitgebreide gamma bieren die voortvloeien uit de ketels van Brouwerij De Leite in Ruddervoorde was het uitgangspunt om alle etiketten te hertekenen.
...

Meer herkenbaarheid en uniformiteit in de etikettering van het uitgebreide gamma bieren die voortvloeien uit de ketels van Brouwerij De Leite in Ruddervoorde was het uitgangspunt om alle etiketten te hertekenen.Het begon allemaal toen op een dag een zeer goede vriend-bierhandelaar hem op een aantal dingen wees. Hij vertelde Brouwer Luc Vermeersch dat de bieren van De Leite steeds meer fans kregen en goed verkochten. Maar de etiketten konden beter, zei hij. "Die vriend vertelde dat de mensen regelmatig aan de kassa van zijn drink-center kwamen en vroegen naar de andere bieren van De Leite. Dan ging hij mee om hen de bieren aan te wijzen. Meestal kwamen de klanten dan nog eens terug met wat 'De Leite Bieren' in de hand. Ze konden niet altijd de naam goed lezen of ze begrepen niet altijd welk soort bier het was", weet Luc te vertellen."Met deze info gingen we aan de slag. Soms kwamen voorstellen om voor een meer commercieel etiket te gaan, maar ik wilde daar zelfs niet aan denken. De kunst als symbool voor de familiale waarden was voor mij heilig."De familie Vermeersch is een hechte familie. Rik Vermeersch, de neef van de brouwer en kunstenaar, maakte het eerste etiket. Een mooi kunstwerk werd het label van de Femme Fatale. Alle nieuwe bieren kregen ook een werk mee van een van de vele kunstenaars uit de familie. Kunst werd een deel van het DNA van de bieren van De Leite. Bij de vraag naar de rode draad doorheen de kunstige etiketten, antwoordde de brouwer steevast de artistieke vrijheid van de familie-kunstenaar.De opdracht begon concrete vormen te krijgen en de beslissing viel om rond vijf thema's te werken:Respect voor de kunst, de naam van de brouwerij centraal: De Leite als kwaliteitskoepel, de naam van het bier helder, een korte beschrijving van het soort bier en transparantie: een eenvoudige uitleg rond smaak, alcohol, calorieën, kleur en bitterheid.De brouwerij legde het resultaat voor aan een aantal klanten. Na nog wat aanpassingen en ze kunnen eindelijk de nieuwe etiketten voorstellen.De brouwerij kreeg meer en meer vraag om ook een bio-bier in zijn gamma op te nemen.De brouwer, Luc Vermeersch, ging te rade bij een collega-brouwer-hoppeboer, Joris Cambie. Uit zijn verschillende hoppen koos hij er een aantal uit die in het nieuwe idee zouden passen. Na een aantal kleine proefbrouwsels lag het recept vast. Het zou een bio versie worden van de Femme Fatale. De Nieuwe Femme Fatale Bio heeft een iets meer bittere smaak. " Dit is doordat er een ander hop, een biologisch geteeld hop gebruikt wordt", weet Luc te vertellen. "Dat resulteert in een ander bier maar volgens hetzelfde recept en basis van de Femme Fatale."Dan volgde de weg van de certificering. Elias, de junior van de brouwerij, slaagde hierin met glans. Eens deze horde genomen, kon het eerste bier gebrouwen worden. Het bier werd zowel in 33 als 75 cl gebotteld. De Femme Fatale - bio zag het levenslicht en werd vandaag vrijdag voorgesteld.(GST)