Vorig jaar raakten twee voertuigen van de politiezone volledig beschadigd na twee ongevallen. Het eerste ongeval in Esen gebeurde toen de politiecombi slipte bij een achtervolging op een nat wegdek. Op de Staatsbaan in Kortemark ging een combi...

Vorig jaar raakten twee voertuigen van de politiezone volledig beschadigd na twee ongevallen. Het eerste ongeval in Esen gebeurde toen de politiecombi slipte bij een achtervolging op een nat wegdek. Op de Staatsbaan in Kortemark ging een combi dan weer van de weg op weg naar een dringende oproep toen een andere wagen plots de baan kwam opgereden. "Beide ongevallen waren een wake-upcall", zegt korpschef Johen Geeraert. "Samen met de intern preventieadviseur werd beslist om maatregelen te nemen. Die snelheidsbegrenzer is er een van, maar een extra vorming is nog veel belangrijker. Het gaat om een extra opleiding prioritair rijden. De juiste conclusie was immers dat bij beide ongevallen snelheid een rol speelde, wie ook in fout was." "We willen dit dan in de toekomst ook voorkomen. Het betekent niet dat de combi's niet meer kunnen deelnemen aan een achtervolging indien dat nodig zou zijn. Er blijft voldoende reserve over. Maar het stemt gelijk tot nadenken of elke achtervolging wel nodig is met het systeem van de slimme camera's met nummerplaatherkenning. Bij bijvoorbeeld onverzekerde wagens is dat niet altijd noodzakelijk." Hoe snel de combi's wel nog kunnen rijden, geeft de politie niet mee. (JH)